روسیه برای زبکستان نیروگاه هسته ای می سازد

مراسم امضای این قرارداد در خانه پذیرایی دولت روس‌ها در «وازدویژنکا» در پایان نشست کمیسیون بین دولتی برای همکاری‌های اقتصادی ازبکستان و روسیه برگزار شد.

مدودف ساخت نیروگاه هسته‌ای را به عنوان مهم‌ترین طرح مشترک 2 کشور اعلام کرد.    

نخست وزیر روسیه گفت: ما از همکاری در این زمینه خیلی خوشحال هستیم و ساخت این نیروگاه هسته‌ای جنبه استراتژیک دارد.

قرارداد همکاری‌های متقابل در زمینه طراحی و ساخت در خاک ازبکستان و همچنین راه اندازی نیروگاه هسته‌ای در ترکیب 2 بلوک انرژی بر اساس راکتور انرژی بنابه طرح روسیه با ظرفیت 1.2 گیگاوات در یک بلوک انرژی را در نظر دارد.

در 2 نوامبر سال 2017 میلادی در پایان گفت‌وگوهای ازبکستان و روسیه در چارچوب سفر دمیتری مدودف به «تاشکند» یادداشت تفاهمی در مورد همکاری‌های متقابل بین شرکت دولتی «روس اتم» و فرهنگستان علوم ازبکستان و همچنین قراردادی برای تولید و صادرات سوخت هسته‌ای برای رآکتور  ВВР-СМ  بین  شرکت سهامی تولیدکننده سوخت هسته‌ای روس «ТВЭЛ» (وابسته به «روس اتم») و انستیتوی فیزیک هسته‌ای فرهنگستان علوم ازبکستان امضا شد.

هم اکنون در ازبکستان بیش از 961 شرکت مشترک از جمله 810 شرکت مشترک و 151 شرکت با 100 درصد سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران روسیه فعالیت می‌کنند.

در ازبکستان نمایندگی 64 شرکت روسیه به ثبت رسیده است.

مبادلات بازرگانی این 2 کشور در سال 2017 میلادی در سطح 3 میلیارد و 650 میلیون دلار قرار گرفته است.

روسیه استقلال این کشور را در تاریخ 20 مارس سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.