ارتش آمریکا به دنبال استفاده از گزینه های نظامی در سوریه

ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز شنبه گفت: من در حال مذاکره و گفتگوی عادی و معمول با کاخ سفید درباره گزینه های نظامی علیه سوریه هستم که اگر دمشق هشدارهای واشنگتن درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در ادلب را نادیده بگیرد، ارتش آمریکا از این گزینه ها استفاده خواهد کرد.

بر اساس این گزارش وی افزود: ایالات متحده هنوز هیچ تصمیمی درباره استفاده از نیروی نظامی در واکنش به حملات شیمیایی آینده در سوریه اتخاذ نکرده است.

دانفورد در جریان سفر به هند در جمع گروهی از خبرنگاران افزود: ما در حال یک مذاکره عادی و معمولی با رئیس جمهور هستیم تا به وی اطمینان دهیم ارتش آمریکا در صورت استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی، طرح و برنامه هایی را تدارک دیده است. او از ما انتظار دارد که گزینه های نظامی داشته باشیم و ما طرح و برنامه های ارتش برای استفاده از گزینه های نظامی را به اطلاع وی رسانده ایم.

پیش از این نیز یک مقام ارشد آمریکایی گفته بود که شواهد زیادی وجود دارد که نیروهای دولتی سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی در ادلب آماده می شوند.

کاخ سفید نیز هشدار داده است که ایالات متحده به استفاده نیروهای دولتی سوریه از تسلیحات شیمیایی واکنش قاطعی نشان خواهد داد. ترامپ دو بار در آوریل 2017 و آوریل 2018 میلادی دستور حمله به سوریه را به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی صادر کرده است.

یک مقام ارشد نظامی فرانسه نیز هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای فرانسوی برای حمله به سوریه آماده هستند، اگر نیروهای دولتی از سلاح های شیمیایی در ادلب استفاده کنند.

دانفورد از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است که آیا ایالات متحده اطلاعاتی درباره آماده شدن سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی دارد یا نه.