ترس رژیم صهیونیستی از جنگ با حزب‌الله

رای الیوم نوشت با آن که حزب‌الله لبنان همچنان در صدر فهرست دشمنان تل‌آویو قرار دارد اما اسرائیل ترجیح می دهد جنگ تازه‌ای را به علت بالا بودن هزینه‌های آن علیه حزب‌الله آغاز نکند.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی آورده است در برهه اخیر ملاحظه شد که اسرائیل بر جریانات جبهه شمالی و رویارویی آینده با حزب‌الله تمرکز کرده، جنگی که در رسانه ها به جنگ سوم لبنان یا جنگ اول در شمال معروف شده است. در همین زمینه و با توجه به فرارسیدن سال نوی یهودیان، تلویزیون اسرائیل در چارچوب ارائه خلاصه‌ای از وقایع سال گذشته، با بررسی اتفاقاتی که در گذشته رخ داد یا ممکن است به زودی در جبهه شمالی اتفاق بیفتد تاکید کرد حزب‌الله همچنان دشمن درجه یک اسرائیل به شمار می رود و بعد از آن ایران و جنبش فلسطینی حماس در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

خبرنگار نظامی تلویزیون اسرائیل سال قبل را چنین خلاصه کرد که در ماه آخر و در اقدامی بی سابقه، ارتش اشغالگر چهار رزمایش بزرگ برای شبیه‌سازی جنگ آینده با لبنان برگزار کرد. وی تاکید کرد چتربازان اسرائیلی برای اشغال روستاهای لبنان آموزش می‌بینند و ارتش، شش روستای لبنانی را در بخش اشغالی بلندی های جولان سوریه ایجاد کرده است.

این خبرنگار به نقل از منابع امنیتی آگاه در تل آویو گفت زرادخانه موشکی حزب الله به شکلی بی سابقه توسعه یافته است و همه مناطق اسرائیل از جمله نیروگاه های هسته‌ای دیمونا در تیررس موشک های مقاومت قرار گرفته‌اند. این منابع می گویند حزب الله بیش از صدهزار موشک با بردهای مختلف دارد که بخش اعظم آن موشک های پیشرفته و توسعه یافته است. ضمن آن که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان وعده استفاده از این موشک ها را در صورت تحمیل جنگ علیه لبنان داده است.

همین منابع طبق اعلام تلویزیون اسرائیل برای نخستین بار اذعان کرده اند که در صورت بروز جنگ نخست در شمال، ارتش اسرائیل با همکاری جبهه داخلی و مقامات محلی، 22 شهرک صهیونیستی را تخلیه می کنند تا ساکنان آنها را به قدر امکان از موشک‌های حزب‌الله دور کنند. اما دلیل دوم و مهمتر این است که ارتش اسرائیل کاملا مطمئن است واحد ویژه حزب‌الله موسوم به واحد الرضوان یک یا چند شهرک را در شمال اشغال خواهد کرد تا دستاوردی در جهت تاثیر بر افکار عمومی اسرائیل داشته باشد.

خبرنگار تلویزیون اسرائیل در ادامه گفت سران ارتش اسرائیل از تاثیر بر افکار عمومی نگران هستند به ویژه آن که شوک روحی و روانی ناشی از جنگ دوم لبنان در تابستان 2006 هنوز در مقامات و مردم اسرائیل وجود دارد.