بی اطلاعی آمریکا از شبیک بمب های فسفری در سوریه!

شان رابرتسن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت این وزارتخانه هیچگونه اطلاعاتی در ارتباط با استفاده از بمب‌های فسفری در استان دیرالزور سوریه ندارد.

رابرتسن در مصاحبه با تاس گفت: «ما تاکنون هیچ گزارشی درباره استفاده از بمب‌های فسفری نداریم. هیچ یک از واحدهای نظامی ما در آن منطقه مجهز به تسلیحاتی از این نوع نیستند.»

شب گذشته، روسیه به نقل از «مرکز روسی آشتی برای سوریه» و مقامات نظامی روسیه، از حمله دو فروند جنگنده اف-15 آمریکا با بمب‌های ممنوعه فسفری به استان دیرالزور سوریه خبر داد.

طبق گزارش مرکز آشتی برای سوریه، حملات هوایی جنگنده‌های اف-15 آمریکا باعث آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در استان دیرالزور شده است.

ژنرال ولادیمیر ساوچنکو، از مقامات نظامی ارشد روسیه، نیز با بیان اینکه استفاده جنگی از "فسفر سفید" بر اساس پروتکل الحاقی کنوانسیون ژنو (مصوب 1949) ممنوع است، بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در استان دیرالزور سوریه بر اثر استفاده از تسلیحات حاوی این ماده ممنوعه را تایید کرد.

این نخستین باری نیست که ائتلاف نظامی آمریکا بدون اجازه دولت سوریه در دیرالزور عملیات نظامی انجام می‌دهد. در ماه ژوئن گذشته نیز این ائتلاف با حمله هوایی به منطقه بوکمال، باعث کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای ارتش سوریه شد.

همچنین در حمله هوایی آمریکا به دیرالزور در سال 2017 نیز شش غیرنظامی از جمله سه کودک جان خود را از دست دادند.

دولت سوریه ائتلاف نظامی آمریکا را متهم کرده است که از فسفر سفید برای تخریب زیرساخت‌ها و کشتن غیرنظامیان استفاده می‌کند.