بن بست سیاسی برای تشکیل دولت در سوئد

نخست وزیر در سوئد به طور معمول رهبر حزبی است که بیشترین آرا را کسب می کند، اما پیش بینی اینکه پس از انتخابات پارلمانی روز یکشنبه چه کسی دولت بعدی سوئد را تشکیل می دهد، غیر ممکن می کند، روندی که ممکن است هفته ها زمان ببرد.

همانطور که انتظار می رفت نه حزب چپ میانه به رهبری «استفان لوفون» نخست وزیر سوسیال دمکرات این کشور و نه حزب مخالف راست میانه اکثریت آرا را در انتخابات کسب نکردند.

دمکرات های راست افراطی سوئد که ریشه در جنبش نئونازی دارند، جایگاه شان را به عنوان سومین حزب بزرگ احراز کننده آرا با 17،6درصد آرا محکم کرده اند.

براساس این گزارش، احزاب راست افراطی در برخی کشورهای اروپایی شامل آلمان و ایتالیا، قدرت گرفته اند. رهبران راست افراطی در اتریش، ایتالیا و فرانسه از نتایج انتخابات سوئد استقبال کرده اند.

اما به نظر می رسد که تشکیل دولتی کارآمد در سوئد، دشوار باشد. نخست وزیر سوئد روز دوشنبه با مقام های ارشد حزب خود دیدار کرد تا نقشه راهی برای تشکیل دولت را ترسیم کنند.

وی گروه مخالف را به شکست بن بست موجود دعوت کرده است. اما ائتلاف چهار حزبی سوئد تا این لحظه پیشنهاد وی را رد کرده و خواستار استعفای وی و فراهم شدن زمینه تشکیل دولت از سوی خود شده اند. نخست وزیر همچنین ممکن است احزاب میانه و لیبرال را به میز مذاکره دعوت کند.

احزاب ائتلافی سوئد به رغم داشتن اختلاف به ویژه در زمینه مهاجرت، از سال 2006 تا 2014 بر این کشور حکمرانی کردند و اکنون موافقند با هم دولت تشکیل دهند.

اما این کار ساده ای نیست و این ائتلاف به حمایت راست های افراطی نیاز دارد. راست های افراطی سوئد خواستار مهار مهاجرت هستند و از استکهلم درخواست کرده اند از اتحادیه اروپا خارج شود.

در همین حال، مقام های استکهلم از بابت احتمال طولانی شدن بن بست موجود، ابراز نگرانی کرده اند.