کُردهای سوریه تا کجا پیش می‌روند؟

پایگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی با عنوان «کُردهای سوریه تا کجا پیش می‌روند؟» به تشریح ابعاد اقدام جدید هیئت‌های خودمدیریتی در مناطق کُردنشین سوریه در تشکیل «سیستم خودمدیریتی» مشترک برای «شمال و شرق سوریه» پرداخت که هدف از آن تشکیل ساختاری جدید برای ایجاد هماهنگی میان مناطق و شوراهای محلی کُردهای این کشور اعلام شده است.

نویسنده آورده است: شورای دموکراتیک سوریه سه روز پیش در نشستی با اعضای شوراهای خودمدیریتی و مدنی در شمال و شرق سوریه، ساختار جدیدی به نام «سیستم خودمدیریتی شمال و شرق سوریه» را تشکیل دادند. تا مقدمه تشکیل دولتی مرکزی در شمال سوریه باشد که مقر آن شهرک «عین عیسی» در شمال رقه است.

وی ادامه داد: رهبران کُرد شمال سوریه در حالی با پشتیبانی قوی آمریکا برای اعلام این اقدام خود آماده می‌شوند که موعد یکسره شدن معضل ادلب چه از لحاظ نظامی و چه سیاسی نزدیک است.

به نوشته العهد،  آمریکا به نوبه خود ستیزه جویان کُرد در شمال سوریه را روزانه با چندین تن سلاح و تجهیزات مجهز کرده تا اعتمادبه نفس کُردها را تقویت کند کما اینکه افسران فرانسوی متخصص، عناصر مسلح کُرد را در شیوه استفاده از سلاح و فنون رزمی آموزش می‌دهند و نهادهای فرانسوی و آمریکایی هم به طور رسمی بر تشکیل کادر اداری کُردها نظارت می‌کنند که تحت فرمان هر قدرت مرکزی کُرد در آینده است و این امکان را به آنها می‌دهد افراد مسلح کُرد در مدیریت مناطق تحت سیطره خود از طریق غیرنظامی و عملی موفق شوند.

این یادداشت آورده است: در آستانه عملی شدن این تصمیم کُردها، واحدهای کُرد اقدامات متعددی در شهرها، شهرک‌ها و کشتزارهای عربی در مناطق واقع در شمال شرق سوریه بکاربستند و به طور عمدی مسیر حسکه به دمشق را مسدود کرده و لشکر نظامی بزرگی از نیروهای قسد به ریف غربی رقه آمدند تا مقدمه تعقیب و جستجو در روستاها و شهرک ها و ابتدا از شهرک السلحبیه فراهم شود.

العهد ادامه داد: نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین آماده یک حمله امنیتی گسترده طی روزهای آتی می‌شود که هدف از آن خلع سلاح غیرنظامیان از سلاح های شخصی در کل استان رقه از جمله سلاح های شکاری و دارای مجوز است، این حمله شامل تفتیش خانه‌ها نیز می‌شود در همین راستا یگان‌های کرد مجسمه آزادی مخصوص خود را در شهر عامودا بنا کردند.

‌بنا به باور نویسنده ترکیه که با تردید به تحرکات کُردهای سوریه نگاه می‌کنند درصدد ابقای وضعیت کنونی در إدلب است تا نقشه خود در استفاده از عناصر مسلح علیه کُردها در آینده را عملی کند.

العهد افزود: وزارت دفاع ترکیه هم اعلام کرد که دور گفت‌وگوهای اخیر تیم های کاری ترکیه و روسیه درباره سوریه در آنکارا بین 31 آگوست و چهارم سپتامبر کنونی جریان داشت و نتایج آن در اجلاس سه گانه روسای جمهوری سه کشور ارائه شد.

به گفته رسانه‌های ترکیه چند روز پیش در آنکارا اجلاسی امنیتی در کاخ ریاست جمهوری به ریاست «فؤاد اکتای»، معاون رئیس جمهور ترکیه و با حضور مقامات امنیتی و ادای از مناطق درع الفرات و عفرین برگزار شد .

در این نشست تدابیر امنیتی و انسانی و تدوین نقشه‌ها و راهبردهای برخورد با همه سناریوها در شمال شرق سوریه مورد بررسی قرار گرفت آن هم پس از اینکه بر اساس اطلاعات به بیرون درز کرده معلوم شد کُردهای سوریه به دنبال اعلام دولتی مرکزی در عین عیسی علاوه بر وضعیت ادلب هستند.

العهد آورده است: بر پایه اطلاعات موجود، ترکیه درصدد است روسیه را برای به تعویق انداختن هر گونه عملیات نظامی در ادلب متقاعد کند به این بهانه که همزمان با آغاز هر گونه عملیات نظامی در ادلب، نقشه ای از سوی آمریکا برای اعلام جدایی قریب الوقوع کُردها مطرح است.

نویسنده در پایان تاکید کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی، ترکیه  تا نشست سه جانبه ایران، روسیه  و ترکیه در روسیه فرصت می‌خواهد تا بتواند گروه تحریر الشام را به دست کشیدن از مبارزه و انتقال نیروهای خود به شرق فرات متقاعد کند تا آنها را مستقیم در برابر نیروهای مسلح کُرد در پایگاه هایشان قرار دهد.