درخواست گوترش برای جلوگیری از کشته شدن غیرنطامیان در سوریه

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ضمن اذعان به اینکه اوضاع «ادلب» و حضور تروریست‌ها در آن قابل تحمل نیست از روسیه، ایران و ترکیه خواست از هیچ تلاشی برای محافظت از غیرنظامیان در این استان سوریه فروگذار نکنند. 

به نوشته رویترز، گوترش از روسیه، ایران و ترکیه خواست «از هیچ تلاشی برای یافتن راه حل‌هایی به منظور محافظت از غیرنظامیان فروگذار نکنند» و تلاش برای اجتناب از درگیری تمام‌عیار را «بسیار ضروری» توصیف کرد.

ادلب آخرین پایگاه تروریستهای سوریه است که به دنبال ساقط کردن حکومت بشار اسد بودند.گروههای تروریستی مختلفی از جمله هیات تحریر الشام (جبهه النصره)، گروهک‌های «جیش البادیه» و «الملاحم»، «احرار الشام» و برخی گروهک‌های تروریستی دیگر در این منطقه حضور دارند.

گوترش که در جمع خبرنگاران حضور داشت گفت: «می‌دانم که اوضاع فعلی در ادلب قابل ادامه نیست و حضور گروه‌های تروریستی را نمی‌توان تحمل کرد، اما مبارزه با تروریسم، طرف‌های درگیر جنگ را از تعهدات اساسی‌شان ذیل قوانین بین‌المللی معاف نمی‌کند.»

در حالی که ارتش سوریه در حال فراهم کردن مقدمات حمله و عملیات برای بازپس‌گیری ادلب از تروریست‌ها است کشورهای غربی، به رسم عادت، در حال خط و نشان کشیدن برای دولت سوریه هستند.

روسیه پیش از این از تحرکاتی خبر داده که به موجب آن دولت آمریکا قصد دارد با مشارکت متحدانش، یک حمله شیمیایی ساختگی را در ادلب انجام داده و دمشق را به انجام آن متهم کند.