تاکید وزارت انرژی قزاقستان بر صادرات بنزین به ازبکستان

«کانات بازمبایف» وزیر دارایی قزاقستان در نشستی با تایید بر اهمیت آغاز صادرات بنزین در این کشور، شروع صادرات این محصول به خارج را در ماه‌های اکتبر تا نوامبر بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی گفت: آغاز صادرات بنزین نیاز به بازبینی در برخی توافقات با روسیه دارد زیرا «آستانه» پیش از این بنزین مورد نیاز را بدون پرداخت مالیات گمرکی وارد می‌کرد.

بازمبایف افزود: با توجه به این مهم ما با طرف روسی برای جلوگیری از صادرات مجدد بنزین توافق کردیم.

وزیر انرژی قزاقستان تصریح کرد: اما اکنون در کشور مازاد بنزین دیده می‌شود که منجر به کاهش قیمت این محصول شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بعد از نوسازی پالایشگاه بنزین «شیمکنت» که قرار است تا پایان ماه جاری مورد بهره برداری قرار گیرد تولید مواد سوختی در این کشور افزایش می‌یابد.

بازمبایف افزود: بدیهی است که این امر باعث افزایش قابل توجه بنزین در کشور می‌شود و لذا آغاز عرضه آن در ماه‌های اکتبر تا نوامبر به خارج برای آستانه به طور چشمگیری مهم است.

وی گفت: در غیر این صورت ما مجبور خواهیم شد فعالیت این پالایشگاه را متوقف کنیم.

بازمبایف ادامه داد: در حال حاضر «آستانه» و «مسکو» در این زمینه گفت‌وگو کردند و پیش نویس جدید توافق‌نامه میان وزارتخانه‌های ذیربط 2 کشور آماده شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود که این توافق‌نامه در یک و یا 2 هفته آینده از سوی مقامات ذیربط 2 طرف به امضا برسد.

وزیر انرژی قزاقستان در پایان گفت: ما قصد داریم با کشورهایی که به آنها بنزین صادر خواهیم کرد توافقات مرتبط را به امضا برسانیم.

پیش از این «دانیار تیئسو» معاون رئیس هیات مدیره حمل و نقل نفت، پالایش و بازاریابی شرکت ملی «قازمونایگاز» اعلام کرد که آستانه قصد دارد در پاییز سال جاری صادرات بنزین به قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان را آغاز کند.

بنابر صحبت‌های وی برنامه ریزی شده که قزاقستان تا پایان سال جاری تا 400 هزار تن و در سال 2019 میلادی 1- 1.2 میلیون تن مواد سوختی به خارج صادر کند.