تصمیم جدید دو کره

گشایش این دفتر حرکتی چشمگیر در راستای آب شدن یخ روابط میان این دو کشور است و به دنبال برگزاری جلسه‌ای در همین ماه میان کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی و فرستاده‌ای از جانب ریاست جمهوری کره‌جنوبی انجام خواهد شد.

براساس اعلام وزارت اتحاد سئول، دفتر مذکور به دنبال "کانال ارتباطی و رایزنی ۲۴ ساعته" با هدف ارتقای روابط بین دو کره، بهبود مناسبات آمریکا و کره‌شمالی و کاهش تنش‌های نظامی خواهد بود.

در جریان نشست تاریخی میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، طرفین یک توافق مبهمی را برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به امضا رساندند و رهبر آمریکا از آن به عنوان معامله‌ای غیر منتظره برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی یاد کرد.

آمریکا مدعی است از آن زمان تاکنون پیشرفت چندانی حاصل نشده است و به همین بهانه سفر اواخر ماه گذشته مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ لغو شد. گشایش این دفتر که برای ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود، در بحبوحه این بن بست دیپلماتیک به تعویق افتاد. این وضعیت پس از دیدار نمایندگان دو کره در ماه سپتامبر به شدت بهبود یافت و ترامپ به گرمی به نامه خصوصی کیم که پیشنهاد برگزاری دومین نشست با آمریکا را مطرح کرده بود، واکنش نشان داد.

سئول می‌گوید، پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در روز جمعه با حضور چو میونگ-گیون، وزیر اتحاد کره‌جنوبی و ری سون گون، همتای او از کره‌شمالی دفتر مذکور فورا عملیاتی خواهد شد. به گفته این وزارتخانه، دو طرف هر کدام حدود ۲۰ مقام را در آنجا مستقر خواهند کرد.

در بیانیه وزارت اتحاد کره‌جنوبی آمده است: انتظار داریم روابط کره‌شمالی – کره‌جنوبی با روش ارتباط ۲۴ ساعته و در ۳۶۵ روز سال مدیریت شود. این دفتر در جایی که پیشتر منطقه صنعتی سرمایه‌گذاری-سئول در شهر کائه‌سونگ کره‌شمالی است قرار دارد که پیشتر در سال ۲۰۱۶ در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر تحولات هسته‌ای کره‌شمالی تعطیل شد.