چاووش اوغلو به دیدار عمران خان رفت

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که به پاکستان سفر کرده است با «عمران خان» نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ نخست وزیری پاکستان طرفین در این دیدار در مورد گسترش همکاری های دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ترکیه در این دیدار پیغام «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر آرزوی موفقیت و کامیابی برای دولت جدید اسلام آباد را به نخست وزیر پاکستان ارائه داد.

عمران خان در این دیدار گفت که مردم پاکستان و ترکیه از لحاظ دینی و فرهنگی اشتراکات زیادی دارند و آینده مردم و ملت دو کشور به یکدیگر گره خورده است.

وی افزود: پاکستان و ترکیه در تمام لحظات در کنار یکدیگر بوده اند و برای گسترش مناسبات دوجانبه بین طرفین در آینده نیز زمینه های بسیار مناسبی فراهم است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت که آنکارا برای حمایت از پاکستان و همچنین فراهم کردن زمینه لازم در جهت پیشرفت اقتصادی و توسعه بیش از پیش پاکستان، عزم راسخ دارد.

همچنین طرفین در این دیدار برای گسترش همکاری ها در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری در بخش انرژی نیز به توافق رسیدند.

افزون براین چاووش اوغلو روز گذشته با  «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در کنفرانس خبری پس از دیدار بر لزوم گسترش همکاری میان اسلام آباد و آنکارا تاکید کرده و ابراز امیدواری کردند روابط مردمی و فرهنگی دو کشور افزایش یابد.

شاه محمود قریشی در این خصوص گفت: روابط ما با ترکیه در حد دولت ها محدود نخواهد ماند و به زودی مردم دو کشور دوستی و برادری را در کنار هم تجربه خواهند کرد.

وی بدون بیان جزئیات بیشتر اظهار داشت: من فرصت مناسبی به دست آوردم تا در مورد ایران، افغانستان و کشمیر با وزیر خارجه ترکیه سخن بگویم.

وزیر خارجه پاکستان افزود: من از چاووش اوغلو درخواست کردم که در نشست آتی سازمان ملل از موضع ما در خصوص کشمیر حمایت کند و او نیز این پیشنهاد را پذیرفت.

معاون حزب تحریک انصاف پاکستان اضافه کرد: با توجه به اینکه در گزارش امسال سازمان ملل نقض آشکار حقوق بشر در کشمیر  توسط هند پذیرفته شده است، کشورهای زیادی آماده همکاری با ما هستند تا از موضع پاکستان درخصوص کشمیر دفاع کنند.

وی گفت: ترکیه در مجامع مختلف جهانی از پاکستان پشتیبانی کرده است و حمایت آنکارا برای خروج نام پاکستان از لیست خاکستری FATF شایسته تقدیر است.