پایان عصر بن سلمان در عربستان؟ / ولیعهدی که تبدیل به مهره سوخته شد

گروه سیاسی- شروع این اختلافات اگرچه ریشه ای است اما مهمترین دلیل بروز ان در این روزها به تظاهراتی بر می گردد که مقابل منزل احمد بن عبدالعزیز آل سعود، برادر پادشاه سعودی در لندن به وجود امد.
به گزارش افکارنیوز، تظاهرات مردم علیه سعودی ها در لندن با شعارهایی مبنی بر مداخله عربستان در یمن را محکوم و عامل اصلی جنایت های عربستان را ملک سلمان می دانند.
جالب اینکه برادر پادشاه عربستان در جواب معترضین توپ را به زمین ملک سلمان انداخت و وی را عامل اصلی این جنایات نامید و از معترضین و تظاهر کنندگان خواست خساب پادشاه را از وی جدا کنند.
همین موضوع آتش اختلافات در عربستان و میان مقامات و شاهزاده ها را بیشتر کرد زیرا کاربران فضای مجازی هشتکی را به راه انداختند که با احمد بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه بیعت می کنیم.
اوضاع برای ملک سلمان به شدت در عربستان بد شده و به ننظر می رسد وی به عنوان مهره ای سوخته برای اربابان آمریکایی خود تبدیل شود.
محمدعلی پورمختار نماینده مجلس در تحلیل تحرکات اخیر عربستان می گوید: محمد بن سلمان از ابتدا بر اساس زور و به روش غیرقانونی روی کار آمد و قدرت گرفت زیرا بنابر فرآیند قدرت گرفتن در سیستم پادشاهی عربستان برادرزاده وی باید در راس کار قرار می گرفت.
وی با اشاره به اینکه محمد بن سلمان زمینه تشدید نارضایتی‌ها در داخل خاندان آل سعود را فراهم کرده است، اظهار کرد: در واقع با توجه به اینکه وی دست پرورده آمریکایی هاست همواره تلاش کرده طی چند وقت گذشته سیاست های خصمانه، یکجانبه و افراطی ایالات متحده را اجرایی کند که این مهم آسیب بزرگی برای عربستان بوده است.
این نماینده مجلس معتقد است که سعودی ها از زمان روی کار آمدن ولیعهد عربستان به صورت آشکار به اسرائیلی ها ارتباط برقرار کردند و در این راستا حقوق ملت های مسلمان را زیر پا گذاشتند، به عنوان مثال مشاهده می شود که عربستان در مواجه با مسائل سوریه، عراق و فلسطین رفتاری از خود نشان داده که همه کارشناسان اعتقاد دارند خلاف اصول اسلامی است.
حتی سعودی ها با کشور مسلمان یمن وارد جنگ شدند که امروزه به باتلاق برای آنها تبدیل شده و هزینه های سرسام آوری در پی داشته است.
وی با اشاره به اینکه رفتارها و نقش آفرینی محمد بن سلمان موجب شده با مخالفت های جدی از داخل و حتی کشورهای اسلامی روبرو شود، خاطرنشان کرد: حتی غیبت چند روزه وی به دلیل بروز حادثه تیراندازی در یکی از کاخ ها، به ایجاد جریانی برای کنارگذاشتن ولیعهد عربستان از قدرت دامن زد و در واقع نشان داد که وی مهره سوخته ای محسوب می شود.