چرا سیاست های آمریکا در عراق شکست خورد؟

در یادداشتی نوشته که بحران تشکیل دولت در عراق نشان داد که نقش آمریکا دربرابر نفوذ گسترده ایران در عراق بسیار ناچیز است.

در این گزارش ضمن تأکید بر اینکه اخیرا سفارت آمریکا در عراق به اتاق عملیات سیاسی تبدیل شده بود به نقل از یک وزیر در دولت حیدر العبادی اعلام کرد: واشنگتن در حالت شوک قرار دارد زیرا حتی همپیمانان کُرد و سنی آمریکا هم به فشارهای این کشور پاسخ مثبت نداده و اطمینان بیشتری به وعده های ایران تا آمریکا دارند.

این وزیر تأکید کرده است که العبادی که مورد حمایت واشنگتن است دیگر هیچ شانسی ندارد و ائتلاف او «نصر» که ۴۲ نماینده داشت حالا از هم پاشیده و فقط ۲۷ نماینده با العبادی باقی مانده است. از سوی دیگر عملا محمد الحلبوسی گزینه مورد حمایت حشد الشعبی و نوری المالکی است که ریاست پارلمان را برعهده گرفته و نخست وزیر هم بدون توافق هادی العامری و مقتدی صدر انتخاب نخواهد شد و مهم تر از همه این است که دو طرف توافق کرده اند که اولین قانونی که در پارلمان جدید تصویب خواهد شد مسأله «اخراج نیروهای خارجی از خاک عراق خواهد بود» به ویژه ارتش آمریکا.

این وزیر گفته در جلسه اخیر پارلمان خالد العبیدی همپیمان صدر و العبادی و اسامه النجیفی که مورد حمایت کشورهای عربی و آمریکا و ترکیه بوده است در برابر یک جوان ۳۷ ساله بدون تاریخ سیاسی چندانی نشان داد که اهل سنت هم العبیدی و النجیفی را انتخاب نکرده و گزینه مورد حمایت ایران را انتخاب کردند.

این وزیر عراقی مدعی شده که ایران وعده های زیادی به اهل سنت و کُردها داده و افزود: کُردها در چندسال گذشته تجربه بدی نسبت به وعده های آمریکایی داشته اند و  ماجرای العبادی هم درسی بود برای دیگر جریان های سیاسی که می خواهند بر حمایت آمریکا حساب باز کنند.

این وزیر عراقی گفته : گمان می کنم العبادی به لندن باز خواهد گشت و بعید می دانم که بپذیرد به عنوان نماینده در پارلمان حضور داشته باشد در حالی که دشمنان زیادی در پارلمان دارد، اشتباه او این بود که همه برگه های خود را در سبد «بریت مک گورک» فرستاده ویژه دونالد ترامپ و «داگلس سلیمان» سفیر آمریکا در بغداد گذاشته بود.

احمد الحمدانی کارشناس سیاسی عراقی در گفتگو با العربی جدید گفته آمریکایی ها بدون شک شکست سیاسی خود در عراق را نخواهند پذیرفت و این مسأله برای مردم عراق نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. الحمدانی معتقد است که آمریکا تنش سیاسی و امنیتی را بعد از حوادث اخیر در عراق علیه ایران افزایش خواهد داد.