قدردانی سفیر کویت از مواضع حزب‌الله

اخیرا در پی سفر «صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت به واشنگتن و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، سوءتفاهمی رسانه‌ای میان لبنان و کویت ایجاد شد.

«سالم زهران» از روزنامه‌نگاران لبنانی در شبکه المنار گفته بود که امیر کویت برای اجرای معاینات پزشکی به واشنگتن سفر کرده و ترامپ او را برای دیدار پنج دقیقه‌ای فراخوانده و از او خواسته است تا قرارداد‌های منعقده با چین به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را لغو و به جای آن با شرکت‌های آمریکایی قرارداد‌هایی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا کند.

رسانه‌های سعودی و اماراتی در چند روز گذشته این سخن زهران را اهانت شبکه المنار به امیر کویت تلقی کرده و در خصوص آن موضع‌گیری کردند در حالیکه شبکه المنار ضمن تأکید بر احترام به امیر کویت اعلام کرد، آنچه در برنامه مذکور گفته شده تنها دیدگاه شخصی زهران بوده نه موضع رسمی المنار.

در بیانیه توضیحی شبکه المنار آمده است این شبکه مانند همیشه احترام بسیار زیادی برای امیر کویت و دولت و ملت این کشور قائل است و تلاش برای فرصت‌طلب‌ها برای تبدیل صحبت میهمان شبکه المنار به یک مشکل میان لبنان و کویت، اقدامی با اهداف شناخته شده است.

در همین راستا روزنامه «الاخبار» اعلام کرد «عبد العال القناعی» سفیر کویت در لبنان طی دیداری که با تیم‌های اقتصادی داشته است از همبستگی طیف‌های مختلف لبنان با کویت در این موضوع و محکوم کردن سخنان زهران قدردانی کرد. سفیر کویت نام حزب‌الله را هم در میان کسانی که از آن‌ها تشکر کرد، بُرد و از لفظ «برادران در حزب‌الله» استفاده کرد.

پس از اتفاقات پیش آمده مقامات مختلف لبنان سعی کردند از کویت دلجویی کنند. «نبیه بری» رئیس پارلمان گفت: اهانت به امیر کویت محکوم و مردود است و لبنانی‌ها همواره برای امیر، ملت و دولت کویت احترام قائل هستند و اجازه تخریب روبط تاریخی میان دو کشور داده نخواهد شد.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور هم با سفیر کویت دیدار و بر احترام به امیر کویت و ملت این کشور تأکید کرد. وی همچنین قول پیگیری این موضوع توسط مقامات قضایی لبنان را داد.