ادامه جنگ کثیف ترامپ در یمن به قیمت فروش میلیارد‌ها دلار سلاح به ائتلاف سعودی

پایگاه اینترنتی آتلانتیک در گزارشی نوشت: اوایل سال جاری سه سناتور آمریکایی – از جمله برنی سندرز و مایک لی- قطعنامه‌ای را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از جنگ‌های خارجی صادر کردند. اما علی‌رغم آنچه انتظار می‌رفت عراق، افغانستان و سوریه در لیست این کشور‌های خارجی نبودند. آن‌ها (سناتورها) بیشتر بر خروج نیرو‌های مسلح آمریکایی از جنایات یمن و پایان حمایت واشنگتن از عربستان سعودی تمرکز کردند.

نویسنده گزارش تاکید می‌کند: این در حالیست که کنگره آمریکا هرگز حضور در جنگ یمن را تایید نکرده است و شهروندان آمریکا از دخالت ارتش کشورشان در جنگ یمن و هزینه شدن مالیات‌هایشان در این جنگ بی خبرند. مداخله در جنگ یمن نه تنها برخلاف قانون اساسی آمریکا است بلکه برخلاف وعده انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور برای تمرکز بر سیاست «نخست آمریکا» نیز است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم آمریکا (مانند مردم انگلیس و فرانسه) با حمایت کشورشان از عربستان سعودی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ کمک تسلیحاتی مخالف هستند.

حتی تلاش برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا هم نتوانسته‌اند جلوی مداخله این کشور در جنگ یمن را بگیرند.

وال استریت ژورنال با استناد به یک یادداشت طبقه بندی شده و به نقل از یک منبع آگاه به این موضوع نوشت: «کارکنان پمپئو به او هشدار دادند که قطع حمایت از عربستان سعودی فروش ۲ میلیارد دلار اسلحه به هم‌پیمانان خلیجی آمریکا را به خطر می‌اندازد و او پیروی این هشدار از ادامه کمک به عربستان حمایت کرد». این روزنامه در ادامه افزود: «پمپئو نگرانی‌های کارشناسان و متخصصان وزارت خارجه درباره افزایش آمار کشته‌های جنگ یمن را نادیده گرفت. او در مقابل، حرف کسانی را تایید کرد که می‌گفتند تعلیق کمک به عربستان فروش ۱۲۰ هزار موشک هدایت شونده به عربستان و امارات را به خطر می‌اندازد».

فروش سلاح‌های آمریکا به ائتلاف سعودی این کشور را در مرگ غیرنظامیان بی‌گناه یمنی شریک کرده است. یکی از واضح‌ترین مدارک همدستی آمریکا در جنایات یمن در ماه اوت مشخص شد که ائتلاف سعودی با یک بمب آمریکایی به اتوبوس دانش آموزان یمنی حمله کرد و ۷۷ نفر را زخمی کرد و ۵۰ کودک را به شهادت رساند. سی ان ان در این باره نوشت سلاحی که این کودکان بوسیله آن کشته شدند در شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شده است.

سی ان ان در این باره نوشت: «این بمب به بمبی که در اکتبر ۲۰۱۶ در یک مراسم خاکسپاری در یمن رها شد و ۱۵۵ نفر را به کشتن داد و صد‌ها نفر را زخمی کرد، شباهت دارد». «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا پس از حمله ائتلاف سعودی به مراسم خاکسپاری مذکور فروش سلاح‌هایی که به فناوری هدایت هوشمند مجهز بودن به عربستان را ممنوع کرد. اما «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق ترامپ این ممنوعیت را لغو کرد.

سازمان ملل اعلام کرده است بیش از ۱۶ هزار غیرنظامی یمنی در این جنگ کشته شده اند و این آمار تنها بخش کوچکی از رنجی است که مردم یمن می‌کشند. جنگ ۸ میلیون نفر را در خطر قحطی و گرسنگی قرار داده است.

نگارنده این گزارش در پایان تاکید کرد: مداخله آمریکا در جنگ یمن که از دوره اوباما آغاز شد و در دوره ریاست جمهوری ترامپ هم ادامه دارد غیرقانونی، منفور و غیرانسانی است. با اینکه پیش بینی می‌شود این جنگ به مرگ میلیون‌ها نفر بر اثر قحطی و گرسنگی منجر شود دولت ترامپ مشارکت در آن را پایان نمی‌دهد.