آمریکا مشغول طراحی گام بعدی در جنگ سوریه است

روزنامه نیویورک تایمز در این تفسیر آورده است: جنگ داخلی هفت ساله سوریه به اوج مراحل خود رسیده است. دولت 'ترامپ'سخت در تکاپوست تا ببیند با پویایی های سیاسی نوظهور این جنگ چه باید کرد.

'بشار اسد'رئیس جمهور سوریه کنترل عمده بخش های خاک کشورش را دوباره بدست گرفته است.تقریبا هیچ شانسی وجود ندارد که گروههای شورشی او را سرنگون کنند و مسیر جنگ را عوض کنند.

روسیه و ترکیه یک منطقه غیرنظامی جنگ ممنوع را در سوریه اعلام کرده اند با هدف اینکه جلوی تهاجم نظامی برنامه ریزی شده دولت سوریه به استان ' ادلب ' گرفته شود. ادلب، آخرین نقطه تحت محاصره شورشیان سوریه است.

حتی اگر یک روز هم این جنون تهاجم به تاخیر بیافتد، این به نفع آمریکاست چون فرصت پیدا می کند بنشیند و استراتژی های جدیدی را برای سوریه ای که اگر حاکمیت مجدد اسد بر آن قطعی شود، طراحی کند.

اجلاس این هفته مجمع عمومی سازمان ملل هم به موضوع سوریه و تهاجم احتمالی به ادلب و راههای پایان جنگ سوریه اختصاص خواهد داشت.

طبق برآورد اندیشمندان موسسه'بروکینگز'، واقعیات میدانی جنگ سوریه تغییر کرده است، بنابراین استراتژی آمریکا برای سوریه نیز لازم است تغییر کند.

آمریکا هم اکنون در حال سنجیدن است که پتانسیل پایان جنگ سوریه را چگونه شکل بدهد. این جنگ تا به حال صدها هزار سوری را از بین برده است و میلیونها سوری را آواره کرده و کشور را خرد و داغان و تکیده کرده است و آن را به نواحی ای تقسیم بندی کرده است که هر نقطه برای قلمرو حاکمیت مستقل دارد می جنگد.

سوالاتی اساسی در این فراز مطرح است که تحلیلگران موسسه 'بروکینگز' پاسخ هایی برای آنها بیان کرده اند.

- آیا آمریکا می تواند اسد را مجبور به ترک قدرت کند؟

نه. دولت ترامپ باید بداند که اسد قدرتش را متمرکز کرده است و به هیچ قیمتی حاضر نیست آن را از دست بدهد.

آمریکا می تواند همچنان به اسد و یارانش فشار بیاورد که شروط او را قبول کنند و موافقت نمایند که اسد بعدا' قدرت را به جانشینش واگذار کند.

'رنج علاء الدین' یکی از کارشناسان 'بروکینگز' در این زمینه می گوید:' اسد اعلام کرده که مصمم است کنترل کل کشور را بدست بگیرد از جمله «ادلب» را. اعلام منطقه غیرنظامی هم خودش فی نفسه یک فرصت در دستان اسد و یارانش است تا بعدا تهاجمی دیگر را سازماندهی کنند'.

وی ادامه می دهد:'آمریکا باید خود را آماده کند چنانچه توافق منطقه جنگ ممنوع شکسته شد و اسد و یارانش به ادلب حمله کردند؛ بی درنگ پاسخی در خور به آن بدهد '.