درخواست پکن برای لغو تحریم های ارتش چین

'وو چیان' در جمع خبرنگاران در پکن اظهار داشت: ارتش چین از این اقدام آمریکا به شدت ناخشنود است و قاطعانه با آن مخالفت می‎کند.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: همکاری نظامی بین چین و روسیه، همکاری عادی بین کشورهای مستقل و منطبق با قوانین بین المللی است و آمریکا حق دخالت در آن را ندارد.

به گفته وی آمریکا با این اقدام، مناسبات بین‎المللی را زیر پا گذاشته و با زورگویی به روابط نظامی خود با چین آسیب رسانده است.

'وو چیان' افزود: چین خواستار تصحیح این اشتباه و لغو تحریم یاد شده است و در غیر این صورت، آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز پیشتر با هشدار نسبت به تحریم های آمریکا علیه ارتش کشورش تهدید کرد چنانچه واشنگتن از تحریم نظامی چین صرف نظر نکند باید عواقب این اقدام را بپذیرد.

'گنگ شوانگ' در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفته بود با این وجود، تحریم های آمریکا خللی در روابط دفاعی چین و روسیه ایجاد نخواهد کرد و دو کشور به همکاری‌های استراتژیک خود ادامه می دهند.

آمریکا روز پنجشنبه گذشته در اوج جنگ تجاری با چین جبهه تازه ای علیه این کشور آسیایی گشود و بخشی از ارتش اژدهای زرد را به دلیل خرید تسلیحاتی از روس ها تحریم کرد.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش «بخش توسعه تجهیزات -EDD » در وزارت دفاع چین را به دلیل خرید جنگنده های سوخوی Su-35 و سامانه دفاع موشکی S-400 از روسیه تحریم کرده است.

آمریکا گفته که «لی شانگفو» مدیر بخش توسعه تجهیزات را هم به دلیل خرید از شرکت تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه تحریم می کند این شرکت قبلا به دلیل حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در فهرست کاتسا قرار گرفته بود.

براساس این تحریم ها، تمام دارایی های بخش توسعه تجهیزات و دارایی های 'لی' در آمریکا توقیف می شود و دسترسی نهاد تحت امر او به بازارهای مالی جهانی محدود خواهد شد.