رهبر کره شمالی به کره جنوبی می رود

خبرگزاری یونهاپ نوشت: تاریخ و جزییات دقیق این سفر مشخص نیست و به برنامه ریزی 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی بستگی دارد.

چنانچه این سفر انجام شود برای اولین بار در تاریخ دو کره و پس از تقسیم بندی شبه جزیره کره است که یک رهبر از کره شمالی به کره جنوبی سفر می کند.

در جریان سفر ماه جاری میلادی 'مون' به پیونگ یانگ، رهبر این کشور اعلام کرد در آینده نزدیک از سئول دیدار می کند رییس جمهوری کره جنوبی نیز مقصود کیم از آینده نزدیک را سال جاری میلادی اعلام کرد.

در صورتی که این سفر انجام شود نه تنها چهارمین ملاقات سران دو کره در سال 2018 میلادی خواهد بود بلکه اولین بار است که یک رهبر از کره شمالی پس از تقسیم بندی شبه جزیره کره پا در خاک پایتخت کره جنوبی می گذارد.

خبرگزاری کره جنوبی می افزاید توافقاتی میان سران دو کشور در ماه جاری میلادی در پیونگ یانگ انجام شد که به نظر می رسد اولین طرح اجرایی آن مربوط به ایجاد خط آهن مرزی برای مرتبط کردن دو کشور خواهد بود.

با این وضعیت در حالی که دو کره در تلاش هستند بخصوص در زمینه اقتصادی همکاری های نزدیکتری داشته باشند آمریکا ناخرسند از این برنامه ریزی ها، به دنبال ایجاد موانعی در مسیر بهبود روابط دو کشور است.

در همین ارتباط 'هری هریس' سفیر آمریکا در کره جنوبی اعلام کرده است تا زمانی که کره شمالی برنامه خلع سلاح هسته ای را تحقق نبخشد، هیچ امتیازی دریافت نخواهد کرد.

وی در اظهاراتی که می تواند بشدت باعث ناخرسندی کره شمالی شود گفت که آمریکا تحریم ها را لغو نخواهد کرد مگر اینکه غیراتمی شدن کره شمالی عملیاتی شود.

این مقام آمریکایی گفت کره شمالی با دستان خودش فقر ایجاد کرده و باعث شده است در انزوا قرار گیرد و حالا مسئول برطرف کردن این شرایط و متحول کردن کشور نیز خودش است.

با وجود چنین اظهاراتی، 'چو میونگ گیون' وزیر وحدت کره جنوبی ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات متوقف شده آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح هسته ای هر چه سریعتر از سر گرفته شود.