احزاب تونسی تحت حمایت ترکیه متلاشی شدند

اخیرا بیش از هشتاد عضو حزب «حراک تونس الاراده» استعفا کردند و سران هیأت سیاسی این حزب از جمله «عدنان منصر» دبیرکل سابق حزب و سخنگوی سابق ریاست‌جمهوری و یکی از چهره‌های نزدیک به المرزوقی، استعفانامه خود را منتشر کردند.

وی پس از استعفا، ناراحتی خود از شکست تلاش‌های مربوط به اجرای اصلاحات در دورن حزب را اعلام کرد.

منصر در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که استعفای اعضای حزب پس از تلاش‌های مربوط به اجرای اصلاحات در رویکردهای این حزب و تبدیل آن به یک حزب معارض و مخالف با گزینه‌های ائتلاف دولتی به رهبری «نداء تونس» و جنبش «النهضه» صورت گرفت.

به گفته منصر، عملیات اصلاحات در درون حزب مطلوب نبوده است و این حزب عملا به یکی از طرفداران ائتلاف حاکم تبدیل شده و تأکید داشت که همچنان به جنبش النهضه که دارای ریشه‌های اسلامی است برای حمایت از نامزدی المنصف المرزوقی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۹ امیدوار است.

منصر همچنین می‌گوید که حزب «حراک تونس الاراده» از مواضع ترکیه و قطر به منظور تحقق اهداف انتخاباتی در تونس حمایت می‌کند.

در همین ارتباط «دره اسماعیل» دبیرکل حزب مذکور ضمن ابراز تعجب از این اظهارات منصر و اتهامات وارده به این حزب، گفت که اتهام حزب به جانبداری از برخی کشورها «گمراه‌کننده» است همچنانکه المرزوقی موسس حزب یک شخصیت جهانی است و مواضع وی در دفاع از حقوق بشر شناخته شده است و گرچه مواضع وی در مورد دفاع از آزادی‌ها در مصر با مواضع ترکیه و قطر یکسان است اما این به معنای صف‌بندی در پشت این کشورها نیست.

وی در خصوص تأثیر استعفای جمعی اعضا در آینده حزب نیز می‌گوید که حزب «حراک تونس الاراده» بر اشخاص تکیه ندارد و راه این حزب برای آمادگی جهت شرکت در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آینده، همچنان ادامه دارد.

«منذر بالضیافی» تحلیلگر سیاسی نیز معتقد است که استعفاهای درون حزبی پس از انقلاب دلیلی بر وجود سستی تشکیلات داخلی و ضعف ساختار آن و نیز سوء مدیریت دموکراتیک آن است.

به گفته وی، این مسئله تنها در مورد حزب حراک تونس الاراده صدق نمی‌کند بلکه وضعیت جنبش نداء تونس و النهضه نیز همین است.