بارزانی به دنبال برگزاری همه‌پرسی دوم در کردستان

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس سابق منطقه کردستان عراق و مجری اصلی برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه در 25 سپتامبر سال 2017، اعلام کرده است، برای برگزاری همه‌پرسی دوم در این منطقه آمادگی دارد.

منابع رسانه‌ای عراقی از جمله «بغداد الیوم»، «المربد» و «واع» با انتشار این خبر به نقل از بارزانی نوشتند: وی تاکید کرده که تصمیم برگزاری همه‌‌پرسی درست بود و او شخصا حاضر است بار دیگر این همه‌پرسی را اجرا کند.

وی افزود: هدف این همه‌پرسی، اطلاع از این مسئله‌ است که آیا مردم کُرد از برگزاری همه‌پرسی پشیمانند با بر عملی شدن آن، مصممند.

بارزانی چهارشنبه پیش نیز درباره اوضاع سیاسی در منطقه کردستان و بغداد گفته بود: مقامات بغداد برای ایجاد خصومت میان مردم عراق و ملت کردستان و تبدیل کردن اختلافات و مشکلات میان بغداد و اربیل به مشکلات و اختلافات میان عربها و کردها تلاش می‌کنند.

وی افزود: اما خوشبختانه نتایج انتخابات ماه می گذشته نشان داد که ملت عراق با آنها نیستند و آنها را تایید نمی‌کنند.

برگزاری همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان عراق با اصرار «مسعود بارزانی» رئیس وقت این منطقه،  در 25 سپتامبر سال گذشته، موجب تشدید اختلافات و تنش‌ها میان بغداد و اربیل شد.

نخست‌وزیر عراق با اعلام اینکه این همه پرسی براساس استانداردهای عراق و قوانین بین‌المللی غیرقانونی نبوده از اجرای اقدامات تنبیهی علیه مسئولان برگزاری این همه‌پرسی خبر داد و هرگونه مذاکره با اربیل تا زمان اعلام لغو نتایج این همه‌پرسی را ممنوع اعلام کرد.

بسته تنبیهی العبادی که شامل اعلام منطقه پرواز ممنوع در منطقه کردستان، بستن تمامی گذرگاه‌های مرزی این منطقه تا تحویل آنها به دولت مرکزی و تحت کنترل درآوردن مناطق مورد منازعه و در نهایت غیرقانونی اعلام شدن این همه‌پرسی از سوی دادگاه فدرال عراق، سرانجام موجب عقب‌نشینی اربیل از این همه‌پرسی شد.

برخی ناظران سیاسی معتقدند، مسعود بارزانی که در تلاش است، پست ریاست‌جمهوری را برای حزبش از دولت مرکزی عراق بگیرد، بار دیگر گزینه برگزاری همه‌پرسی را طرح کرده است تا اهرم فشاری برای گرفتن امتیازهای لازم باشد.