روابط روسیه-اسرائیل خدشه‌دار می‌شود

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز امروز در بیانیه‌ای تأکید کرد که در نتیجه اقدامات رژیم صهیونیستی، روسیه تصمیم گرفته تا انتقال سامانه پدافند هوایی «اس-300» به سوریه را که قبلا به درخواست رژیم صهیونیستی به تعویق افتاده بود، ظرف دو هفته آینده تکمیل کند.

دوشنبه شب گذشته بود که یک فروند هواپیمای شناسایی «ایلوشین ۲۰» متعلق به نیروی هوایی روسیه، در حین گشتزنی بر فراز دریای مدیترانه، از صفحه رادار محو شد. غربی‌ها گفتند که این هواپیما با آتش ضدهوایی ارتش سوریه ساقط شده است. این اتفاق در هنگام حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و همزمان با پاسخ سنگین آتشبارهای ارتش سوریه به جنگنده‌های ناقض حریم هوایی این کشور رخ داده است.

وزارت دفاع روسیه یک روز پس از این حادثه اعلام کرد که این کار «در نتیجه اقدامات غیرمسئولانه نیروهای اسرائیل» رخ داده و چون روس‌ها تنها یک دقیقه پیش از حمله به ارتش سوریه، از تصمیم صهیونیست‌ها مطلع شده‌اند، وقت کافی برای دور ماندن از میدان درگیری نداشته‌اند، در نتیجه مسکو این حق را دارد تا این اقدامات غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی را پاسخ دهد.

دیمیتری پسکوف‌ سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز تأکید کرد، «سرنگونی هواپیمای روسیه در سوریه در نتیجه یک زنجیره رویدادهای تصادفی اتفاق افتاد اما خلبانان اسرائیلی نیز در این زنجیره مشارکت داشتند».

سخنگوی کاخ کرملین گفت: «اوضاع بوجود آمده در خصوص هواپیمای ایلوشن «Il-20»، روسیه را مجبور به اتخاذ اقداماتی برای حفاظت از نیروهای روسیه در سوریه کرده است».

وی در خصوص اینکه آیا مسکو از توضیحات رژیم صهیونیستی درباره تراژدی سقوط «ایلوشن-20» قانع شده، گفت: «ما صرفا در راستای اطلاعاتی که کارشناسان نظامی‌مان ارائه می‌کنند، حرکت می‌کنیم».

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه به منظور ارائه گزارشی درباره سرنگونی هواپیمای روس حین این حمله به مسکو رفته و با فرمانده نیروی هوایی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد اما مسکو پس از دریافت این گزارش، ضمن رد آن، خواستار برگزاری تحقیقاتی جدید درباره این حادثه شده است.

سرنگونی ایلوشن، روابط روسیه-اسرائیل را خدشه‌دار می‌کند

 

سخنگوی کاخ کرملین در ادامه از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موضوع انتقال سامانه «اس-300» به سوریه را با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در میان گذاشته، طفره رفت.

پسکوف در ادامه گفت: «تأمین سامانه‌های اس-300 برای سوریه هیچ کشور سومی را هدف نگرفته است. این اقدام با هدف حفاظت از ارتش روسیه انجام می‌گیرد».

وی تأکید کرد: «رهبری روسیه به دنبال مذاکرات فعال با کارشناسان نظامی طی یک هفته گذشته تصمیم گرفته تا این سامانه به سوریه منتقل شود».

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ادامه داد: «تراژدی ایلوشن «Il-20»، ضرورت اتخاذ اقدامات موثر و پر انرژی بیشتر با هدف تضمین امنیت نیروهای نظامی روسیه در سوریه را یادآور می‌شود.»

پسکوف در ادامه گفت، «سرنگونی ایلوشن روس و کشته شدن 15 نظامی روس در این حادثه، اثر منفی بر روابط روسیه و اسرائیل خواهد گذاشت».

وی در ادامه متعهد شد تا هرگونه تماس احتمالی میان سران روسیه و رژیم صهیونیستی را اعلام کند.