آزمایشات هسته‌ای کره شمالی و تاثیر آن بر ۸ ماه زمین لرزه

دانشمندان دانشگاه کلمبیا این هفته در یکی از ژورنال‌های زلزله‌شناسی اشاره کردند که علت زمین لرزه در کره شمالی یک انفجار هسته‌ای بوده است. آزمایش هسته‌ای در سپتامبر 2017 در کره شمالی باعث یک زمین لرزه بزرگ به مقیاس 6.3 ریشتر و چندین پس لرزه شده که این لرزش‌ها تا هشت ماه ادامه داشته است.

پیش از این دانشمندان حدس میزدند که آزمایشات هسته‌ای بشر می‌تواند یکی از عوامل وقوع زمین لرزه باشد. مواردی مانند آزمایش هسته‌ای نوادا در دهه 1970 و یا آزمایش شوروی در قزاقستان در سال 1989 از جمله این موارد بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی دانشمندان موفق به ساخت دستگاه‌هایی شده‌اند که علت اصلی زمین لرزه‌ها را مشخص می‌کند و باید گفت که آزمایشات هسته‌ای یکی از این عوامل هستند.

آزمایش کره شمالی شاید از نوع بمب هیدروژنی بوده باشد. کارشناسان معتقدند اندازه این بمب 17 برابر بزرگتر از بمب هسته‌ای هیروشیما بوده است. آزمایش این بمب باعث زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.4 ریشتر شد و 8 دقیقه بعد از آن پس لرزه‌ای به بزرگی 3.4 ریشتر رخ داد. البته این پایان ماجرا نبود. به اعتقاد کارشناسان پس از این آزمایش 13 زمین لرزه در بازه زمانی 8 ماه بعد از آن ( از 23 سپتامبر تا 22 آوریل) رخ داد.

مرزهای شرقی رژیم صهیونیستی با اردن نیز اخیرا شاهد زمین لرزه‌هایی کوچک در عمق 10 کیلومتری زیر دریاچه طبریه بوده است. شاید این اطلاعات جدید از آن جهت مفید باشد که به رهبر کره شمالی نشان دهد شاید دنیا قادر به دیدن اقدامات این کشور نباشد اما می‌تواند آنها را احساس کند.