بازگشت 50 هزار سوری از لبنان

«عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان اعلام کرد این سازمان طی سال جاری ترتیب بازگشت ۲۵ هزار سوری به وطنشان را با هماهنگی دولت سوریه داده است و ۲۵ هزار نفر دیگر نیز داوطلبانه به کشور خود بازگشته‌اند.

ابراهیم به خبرگزاری «رویترز» گفت دو نوع بازگشت وجود دارد: «بازگشت گروهی» که امنیت عمومی لبنان آن را هماهنگ می‌کند و بازگشت داوطلبانه فردی. تا کنون ۲۵ هزار نفر در قالب گروهی و ۲۵ هزار نفر به صورت فردی به سوریه بازگشته‌اند که مجموع آنها ۵۰ هزار نفر می‌شود.

مدیر کل امنیت عمومی لبنان تصریح کرد اگر وضعیت به همین منوال تا آخر سال ادامه پیدا کند احتمال دارد آمار آوارگان سوری که به کشور خود بازمی‌گردند به ۲۰۰ هزار نفر برسد.

امنیت عمومی لبنان در ابتدا اسامی سوری‌هایی را که تمایل به بازگشت به کشور خود دارد، تحویل دمشق می‌شود و در صورت موافقت دمشق، این کار انجام می‌شود.

ابراهیم در ادامه گفت دولت سوریه با بازگشت حدود ۱۰ درصد اسامی فرستاده شده، مخالفت کرده زیرا آنها در سوریه پرونده‌های امنیتی یا قضایی دارند و بازداشت خواهند شد. به شخصی که اینچنین پرونده‌هایی دارد اطلاع داده می‌شود تا تصمیم بگیرد می‌خواهد بماند یا اینکه برای رسیدگی به وضعیتش به سوریه برگردد.

مدیر امنیت عمومی لبنان تأکید کرد سوریه به تعهدهای خود پایبند است و تا کنون ۲۵ هزار نفری که طی هماهنگی وارد سوریه شده‌اند نه به اتفاقی برخورده‌اند نه بازداشت شده‌اند. ابراهیم پیش‌بینی کرد با مشخص شدن سرنوشت نهایی ادلب روند بازگشت آوارگان سرعت بگیرد.

طبق این گزارش با آغاز جنگ سوریه در ۲۰۱۱ ، ۵.۶ سوری آواره شدند. دولت لبنان تعداد آوارگان سوری در این کشور را یک و نیم میلیون نفر می‌داند اما بر اساس اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل ویژه پناهندگان‌ ۹۷۶ سوری اسامی خود را ثبت کرده‌اند.