کانادا هم ادعای ترامپ را تکذیب کرد

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه به دلیل اختلاف‌ها درباره مسائل تجاری بین واشنگتن و اتاوا، درخواست نخست‌وزیر کانادا برای دیدار در حاشیه نشست نیویورک را رد کرده، با واکنش سخنگوی نخست‌وزیر کانادا مواجه شد.

«دونالد ترامپ» در نشست خبری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که او درخواست نخست‌وزیر کانادا برای دیدار دوجانبه در نیویورک را رد کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح دلیل رد درخواست ادعایی «جاستین ترودو» برای دیدار در نیویورک گفت: «تعرفه‌های کانادا (علیه آمریکا) خیلی زیاد هستند و به نظر می‌رسد که او نمی‌خواهد اقدامی برای تغییر این روند بدهد و من به او گفتم، "فراموشش کن" (دیداری بین ما در نیویورک در کار نخواهد بود)».

ترامپ با اشاره تلویحی به «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا افزود: «ما درباره مذاکرات و روش مذاکره کانادا بسیار ناخرسند هستیم و خیلی نماینده آنها در مذاکرات را دوست نداریم».

ادعاهای ترامپ درباره رد درخواست دیدار نخست‌وزیر کانادا واکنش سریع دولت این کشور را به دنبال داشت و اوتاوا ادعای رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرد.

سخنگوی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا گفت: «ما درخواستی برای دیدار مطرح نکردیم و فراتر از این، هیچ اظهارنظر دیگری نداریم».

در هفته‌های اخیر مذاکرات نمایندگان دو کشور برای انعقاد توافق تجاری بی‌نتیجه بوده است.

دولت ترامپ از زمان آغاز به کار، در حال انتقاد از توافق‌های تجاری دولت‌های گذشته بوده و به منظور پیش بردن مواضع خود، جنگ تعرفه‌ای علیه دیگر کشورها شامل متحدان اروپایی و کانادایی آمریکا به راه انداخته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در همین راستا، پیمان تجارت آزاد آمریکا شمالی (نفتا) را یکی از بدترین توافق‌های تجاری آمریکا خوانده است و بارها بر لزوم تغییر این توافق تاکید کرده است.

نفتا یک پیمان تجارت آزاد است که در سال ۱۹۹۴ بین آمریکا، کانادا، و مکزیک امضا شد و طبق آن می‌بایست تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان سه کشور در مدت ۱۵ سال به تدریج از بین می‌رفت.

پیش از این ترامپ در ادعایی که آن هم از سوی تهران تکذیب شد، مدعی شده بود که ایران انجام دیداری میان روسای‌جمهور دو کشور را خواستار شده است.