فقط هنرخطاطی قرآن جذاب است + عکس

"احمد انور" خطاط و کاتب قرآن کریم در گفتوگو بافارس در کراچی گفت که خطاطی قرآنی چنان جذاب است که شاید هیچ هنر دیگری چنین جذابیتی نداشته باشد ضمن اینکه این هنر روابط ما را با سایر کشورهای اسلامی مستحکمتر میکند.

این هنرمند پاکستانی افزود: استفاده از تابلوهای خطاطی قرآنی در منزل نشانه تعهد و تجدید پیمان با اسلام و معارف قرآنی است.





احمدنور با بیان اینکه این هنر را از گذشتگان خود آموخته است، گفت: اولین بار در سال ۱۹۸۰ نمایشگاهی در لاهور برپا کرده که آثار نقاشی خود را به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها از خط کوفی قدیم و جدید استفاده می‌کند، از استادانی همچون " حامد علامدی "، " شفیق‌الزمان " و " اشرف هیرا " به عنوان افرادی که این هنر را از آنان فرا گرفته است، یاد کرد.





احمد نور در مورد سبک مورد استفاده وی در خطاطی آیات قرآن کریم گفت: نوع خطاطی من ویژگی خاصی دارد که آن را از دیگر آثار متمایز می‌کند و آن این است که در هر یک از کشورهای هند، پاکستان، مصر، ترکیه، ایران و آفریقا برای تزیین مساجد به ویژه محراب مسجد از خط ویژه‌ای استفاده می‌شود اما من از آمیخته‌ای از این خطوط برای تزیین گنبد و محراب مساجد استفاده می‌کنم.





هنرمند پاکستانی با بیان اینکه آثار وی در بسیاری از نقاط دنیا به نمایش درآمده است، افزود: در مالزی، تایلند، ژاپن، عربستان سعودی، دبی و ایران استقبال بیشتری از آثار هنری وی شده است.


احمد انور با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که با اهمیت دادن به فعالیت فرهنگی، خانه‌های فرهنگ خود را در پاکستان دایر کرده است، گفت: مردم ایران به خوبی آثار هنری را درک کرده و به آن علاقه‌مند هستند.

وی افزود: مردم ایران اعم از مرد، زن و کودک به نمایشگاه خطاطی آمده بودند که نشان دهنده علاقه آنان به این هنر بود.

سبک خطاطی نقاشی یکی از معروفترین آثار هنری خطاطان پاکستانی است که اساس آن بر کاربردی کردن آیات قرآنی و احادیثنبوی استوار شده است.

هنر خطاطی در پاکستان نشان داده است که دارای ظرفیت فراوانی برای تجلی روح فرهنگی، اسلامی در عصر مدرن و جدید میباشد.