روایت رسانه کویتی از تحرکات برای تشکیل ائتلاف استراتژیک عربی آمریکایی

روزنامه الوطن کویت نوشت شیخ صباح خالد الحمد الصباح معاون نخست وزیر و  وزیر خارجه کویت ریاست هیئت این کشور را در نشست وزارتی مشترک میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و آمریکا در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برعهده داشت.

در این نشست، روابط همکاری و هماهنگی موجود میان کشورهای عضو شورای همکاری، مصر، اردن و آمریکا و چارچوب‌های تقویت و توسعه آن در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و امنیتی بررسی شد.

شرکت کنندگان در این نشست به تبادل دیدگاه‌های خود درباره برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های مقابله با چالش‌های پیش رو پرداختند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست با همتایان خود در شورای همکاری، مصر و اردن خواستار توقف فعالیت‌های ایران در منطقه شد.

هیدز نویرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفته بود این نشست مسئله ایجاد «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» برای تقویت امنیت و ثبات منطقه را بررسی کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است تمام شرکت کنندگان بر ضرورت مقابله با تهدیدهای ایران علیه منطقه و آمریکا اتفاق نظر داشتند.

این بیانیه آورده است وزیران در این نشست رایزنی‌های ثمربخشی درباره تاسیس آنچه ائتلاف استراتژیک برای خاورمیانه خوانده می‌شود با هدف تقویت امنیت و ثبات منطقه انجام دادند.

وزارت خارجه آمریکا افزود پامپئو به ادامه رایزنی‌ها طی هفته‌ها و ماه‌های آینده چشم  دوخته است.

تیم لاندرکینگ معاون امور خلیج فارس وزیر خارجه آمریکا گفته است دولت آمریکا برای برگزاری نشست سران(کشورهای عربی و آمریکا) برای اعلام پیمان جدید با عنوان ائتلاف استراتژیک خاورمیانه برنامه ریزی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه دی نشنال امارات اظهار داشت این ائتلاف جدید شامل 9 کشور عربی و در راس آنها کشورهای عضو همکاری شامل عربستان،‌امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان خواهد بود.

این روزنامه آورده است پیمان جدید به مثابه نسخه عربی پیمان ناتو خواهد بود.