اردن بازگشایی گذرگاه «نصیب» در مرز سوریه را تکذیب کرد

 دولت اردن امروز شنبه بازگشایی گذرگاه نصیب در مرز سوریه برای عبور و مرور مسافران و حمل و نقل کالاها را تکذیب کرد.

«جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن گفت که «گذرگاه نصیب همچنان بسته است و هنوز برای حمل و نقل کالاها و عبور و مرور مسافران باز نشده است.»

وی افزود که دو طرف اردنی و سوری در حال بررسی موضوع بازگشایی این گذرگاه با توجه به اوضاع مراکز کمرگی هستند و در این باره کمیته‌های فنی مربوطه نیز نشستی را برگزار کردند.

غنیمات با اشاره به استمرار نشست‌ّ‌های فنی اردن و سوریه، تصریح کرد که بازگشایی مرز نیازمند فراهم شدن زیرساخت و معیارهای لجستیکی و فنی است.

وزارت حمل و نقل سوریه صبح امروز شنبه از بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» بین این کشور و اردن خبر داده بود و این اظهارنظر سخنگوی دولت اردن در واکنش به خبر وزارت سوری است.

این وزارتخانه در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که صبح امروز این گذرگاه باز و عبور و مرور کامیونها از طریق مرزهای سوریه و اردن آغاز شده است.

ارتش سوریه 15 تیر ماه گذشته گذرگاه مرزی نصیب را که مهم‌ترین گذرگاه جنوب سوریه است به کنترل خود درآورد؛ این مسئله پس از پیشروی ارتش سوریه در استان درعا رخ داد.

گذرگاه نصیب در استان درعا واقع شده که ارتش سوریه آن را آزاد کرد و آزادسازی این استان تأثیر زیادی در روابط سیاسی سوریه و اردن و فعالیت مجدد اقتصادی خواهد داشت.

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز دو روز پیش اعلام کرده بود که کشورش خواهان بازگشایی مرز سوریه است اما این امر به بررسی همه جزئیات فنی و توافق درباره آن نیاز دارد.

اردن در سال 2015 در پی تسلط گروه‌های تروریستی بر گذرگاه نصیب،‌ آن را از جانب خود بسته بود.