افغانستان مذاکره با طالبان در عربستان را رد کرد

رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت که اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات دولت افغانستان و یا شورای عالی صلح این کشور با طالبان شایعه است و تاکنون دولت افغاستان و این شورا هیچ نوع مذاکره مستقیم و رسمی با گروه طالبان نداشته است.

وی افزود که شورای عالی صلح تلاش می‌کند تا زمینه این مذاکرات را به عنوان یک نهاد مستقل ایجاد کند و در این مسیر پیشرفت‌هایی نیز داشته است.

خلیلی گفت: بی‌اعتمادی‌ بین طالبان، شورای عالی صلح و دولت افغانستان کاهش پیدا کرده است و انتظار می رود که به زودی با «تحریک طالبان» به صورت مستقیم وارد مذاکرات صلح شویم.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که رویترز به تازگی گزارش داد که نمایندگان طالبان و مقامات افغان در عربستان سعودی دیدار کرده و در مورد انتخابات پارلمانی و همچنین تبادل زندانیان بحث و گفتگو کرده اند.

در این گزارش آمده است که در این دیدار دولت افغانستان از طالبان خواسته است تا در برگزاری انتخابات صلح آمیز همکاری کند و همچنین برای آزدای زندانیان طالبان توافقاتی صورت گرفته است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که طالبان با مقامات آمریکایی در «بگرام» دیدار کرده اند، اما این ادعا از سوی طالبان رد شد.