پایبندی مغرب به اداره صحرای غربی به صورت خودگردان

«عبدالمجید بلغزال» عضو شورای مشورتی پادشاهی مغرب در امور صحرای غربی تأکید کرد که رباط به ایده تشکیل حکومت خودگردان به عنوان راه‌حل قضیه صحرای غربی پایبند است.

این سخنان بلغزال در واکنش به دعوت «هورست کوهلر» فرستاده سازمان ملل در امور صحرای غربی، از همه طرف‌های ذی‌نفع برای برگزاری نشست ژنو در دسامبر آینده، بیان شد.

کوهلر روز جمعه از مغرب، الجزائر، جبهه پولیساریو و موریتانی دعوت کرد که طی روزهای چهارم و پنجم دسامبر (۱۳ و ۱۴ آذر) در ژنو به منظور بررسی قضیه صحرای غربی گردهم آیند.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

در حالیکه مغرب خواهان حکومت خودگردان در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت مغرب در این منطقه است اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح بوده و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.