پیمان صلح هیچ‌گاه نباید یک ابزار چانه‌زنی باشد

کره شمالی روز سه‌شنبه برچیدن زرادخانه هسته‌ای خود را در ازای اعلام آمریکا مبنی بر پایان یافتن جنگ کره، منتفی دانست و اعلام کرد پیمان صلح هیچ گاه نباید یک ابزار چانه‌زنی باشد. 

کره شمالی چند دهه خواستار آن بود که آمریکا به طور رسمی پایان جنگ سال ۱۹۵۳-۱۹۵۰ میلادی را اعلام کند که فقط با یک آتش‌بس موقت متوقف شده بود.

کره شمالی اعلام کرده است پایان رسمی جنگ کره تنش‌ها را در شبه جزیره کره کاهش خواهد داد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در نشست سران دو کره با حضور وی و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، پیشنهاد کرد مجموعه هسته‌ای یونگبیون را تعطیل خواهد کرد اگر واشنگتن نیز اقداماتی مشابه انجام دهد.

کیم جونگ اون در این خصوص که آن اقدامات چه ممکن است باشد، توضیحی نداد، اما خبرگزاری رسمی کره شمالی در تفسیری اعلام کرد برخی کارشناسان آمریکایی پایان یافتن وضع جنگی شبه‌جزیره کره را در ازای عاری‌سازی هسته‌ای پیشنهاد کرده‌اند. این خبرگزاری آن را به عنوان «ابتدایی‌ترین رون» برای برقراری مجدد روابط و نه موضوعی برای مذاکره توصیف کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد:«پایان جنگ صرفا هدیه‌ای از یک فرد به دیگری نیست. علاوه بر این، هیچ‌گاه نمی‌تواند ابزار چانه‌زنی برای عاری‌سازی هسته‌ای کره شمالی باشد.»

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ مایل است «چنین گام‌هایی مانند برچیدن ابدی»  مجموعه هسته‌ای خود بردارد اگر آمریکا اقدامی همسان انجام دهد. با این حال، این خبرگزاری بار دیگر توضیحی در این خصوص نداد.

چو سونک ریول، تحلیلگر موسسه راهبرد امنیت ملی، اعلام کرد هدف از این تفسیر ممکن است محدود کردن فضای مانور برای واشنگتن باشد. وی به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت: «کره شمالی با اشاره به این که پیمان صلح در ازای عاری‌سازی هسته‌ای ما به اندازه کافی خوب نیست، در حال تلاش برای کاهش دادن ارزش مذاکره در زمینه پیشنهاد احتمالی واشنگتن در خصوص پیمان صلح است.»