انعقاد قرارداد 10 میلیارد دلاری تسلیحاتی میان روسیه و هند

روسیه و هند قصد دارند بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور را که ارزش آن 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است، منعقد کنند.

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است در جریان سفر روز جمعه (پنجم اکتبر) خود به هند بر روند انعقاد این قرارداد نظارت کند. این قرارداد در صورت امضا بزرگترین بسته از قراردادهای تسلیحاتی میان دو کشور خواهد بود که در یک نوبت منعقد می شود.

در ادامه این گزارش آمده است این بسته شامل قرارداد 5.6 میلیاردی فروش سامانه های دفاع موشکی اس-400 روسیه به هند، قرارداد تولید 200 فروند بالگرد خدمات رسانی کاموف-کا 226 به ارزش یک میلیارد دلار، قرارداد فروش 4 فروند کشتی نظامی روسیه به هند به ارزش تقریبی 2 میلیارد دلار، قرارداد ساخت 650 هزار قبضه سلاح کلاشنیکف آکا-103 در هند و قرارداد فروش دو فروند هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین-78 (ایل-78) روسیه به هند است. افزون بر این قراردادها، یک طرح ارتقای ناوگان هواپیماهای ایل-76 و هواپیماهای سوخت رسان هوایی ایل-78 متعلق به نیروی هوایی هند به ارزش تقریبی 600 میلیون دلار وجود دارد.

گزارش دیفنس وُرلد می افزاید مسکو و دهلی نو در حالی قصد دارند این بسته قراردادی را امضا کنند که آمریکا پیش تر به هند درباره خرید سامانه های تسلیحاتی مهم از روسیه هشدار داده است. به دلیل تحریم های آمریکا علیه نهادهای روس، شرکت های هندی قادر نخواهند بود از نظام بانکی آمریکا برای پرداخت هزینه های این قراردادها به روسیه استفاده کنند. پیش بینی می شود دو کشور برای دور زدن این تحریم ها و اجتناب از نظام بانکی آمریکا، راهی برای انجام این مبادلات با به کار گیری ارزهای خودشان پیدا کنند. البته باید خاطرنشان کرد بعید است که آمریکا به دلیل این قراردادهای تسلیحاتی تحریم های ثانویه ای را علیه هند وضع کند، زیرا در این صورت هند برای پرداخت هزینه های قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا نیز با مشکل مواجه خواهد شد.