منتقد معروف آل سعود در ترکیه دزدیده شد

خدیجه، همسر خاشقجی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: همسرم راس ساعت یک ظهر برای گرفتن مدارک رسمی خودش به کنسولگری عربستان در استانبول رفت و تاکنون از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.

وی افزود: ما با بخش‌های امنیتی ترکیه و ماموران ساختمان کنسولگری در ارتباط هستیم اما هیچ اطلاعی درباره مفقود شدن او به دست نیاورده‌ایم.

پلیس ترکیه نیز تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرده و منابع رسانه‌ای اعلام کردند، پلیس ترکیه برای یافتن خاشقجی وارد ساختمان کنسولگری شده و به هیچ سرنخی دست نیافته است.

منابع رسانه‌ای اظهار داشتند، پلیس ترکیه دوربین‌های مدار بسته را که خاشقجی را زمان خروج از ساختمان کنسولگری ۲۰ دقیقه بعد از ورودش به آنجا نشان داده باشد مورد بررسی قرار داد؛ موضوعی که احتمال ربوده شدن او را مطرح می‌کند.

پلیس ترکیه موانع آهنی در تمامی ورودی‌های کنسولگری عربستان در استانبول کار گذاشته است.

در این راستا مجتهد، فعال توییتری عربستان توئیت کرد، چند ساعت از مفقود شدن جمال خاشقجی بعد از ورودش به کنسولگری عربستان در ترکیه می‌گذرد تا برخی معاملات انجام شود.

وی افزود: دولت ترکیه به مساله اشراف دارد و اگر مشخص شود که او ربوده شده که احتمالش هم هست باید این موضوع منجر به بحران دیپلماتیک بزرگ با ترکیه شود.

در این راستا در وب‌سایت شخصی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اطلاعیه‌ای نوشته شده دال بر اینکه جمال در کنسولگری عربستان در استانبول بازداشت شده است. در این اطلاعیه هیچ جزئیات دیگری نیامده است.

واشنگتن پست نوشته است که دوستان جمال خاشقجی پس از آنکه نتوانستند در روز سه‌شنبه به دنبال ورود این روزنامه‌نگار به کنسولگری عربستان در استانبول با وی ارتباط برقرار کنند به شدت نگران هستند.

در همین حال مقامات سعودی در واشنگتن و ریاض نیز هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند اما با روی کارآمدن شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۳ ساله عربستان گروهی از تجار، سیاستمداران و فعالان سعودی بازداشت شده‌اند.

الی لوپز، سردبیر مقالات بین‌المللی واشنگتن پست در بیانیه‌ای گفت: ما نتوانستیم امروز با جمال ارتباط برقرار کنیم و نسبت به اینکه او در حال حاضر کجا به سرمی‌برد نگران هستیم. اگر او به خاطر فعالیت‌هایش به عنوان یک روزنامه نگار و گزارشگر بازداشت شده باشد بسیار ناعادلانه و ظالمانه است. ما امیدواریم که جای او امن باشد و به زودی از او خبری به دست آوریم.

خاشقجی ۵۹ ساله یک روزنامه نگار، گزارشگر خارجی، سردبیر و مقاله نویس سعودی قدیمی و با تجربه است که آثارش در گذشته در پادشاهی آل سعود که بیش از حد محافظه‌کار است بسیار جنجالی و مناقشه آمیز محسوب می‌شدند. پس از آنکه محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان و جانشین ملک سلمان ۸۲ ساله برگزیده شد، وی در تبعیدی خودخواسته به آمریکا سفر کرد.

خاشقجی به عنوان یکی از همکاران واشنگتن پست مقالاتی را درباره عربستان سعودی نوشت که شامل انتقاد از جنگش در یمن، اختلافات دیپلماتیک اخیرش با کانادا و بازداشت فعالان حقوق زنان به دنبال صدور اجازه رانندگی به زنان در این کشور می‌شد.

خاشقجی در یکی از مقالات خود مورخ ۲۱ مه برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: این بازداشت‌ها مخمصه و وضع خطرناکی را که همه شهروندان عربستان سعودی با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد. از ما خواسته شده تا امید آزادی سیاسی را رها کنیم و درباره این بازداشت‌ها و ممنوعیت‌های سفر که نه تنها منتقدان بلکه خانواده‌های آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده سکوت اختیار کنیم. آنها انتظار دارند که ما این اصلاحات اجتماعی و ولیعهد عربستان را به شدت تحسین کنیم و از نزدیک شدن به شهروندان سعودی پیشگام که دهه‌ها پیش جرات کرده‌اند و به این مسائل پرداختند، اجتناب کنیم.

خاشقجی روز سه‌شنبه برای دریافت اسناد و مدارکی که لازم داشت وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. پس از آن دوستان وی دیگر هیچ خبری از این روزنامه نگار ندارند و همین امر باعث نگرانی آنها شده است. مقامات ترکیه نیز هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

خاشقجی به خاطر مصاحبه‌ها و سفرهایش به اسامه بن‌لادن، رهبری سابق القاعده بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ معروف است. در اوایل دهه ۱۹۹۰ خاشقجی تلاش کرد تا بن‌لادن را متقاعد به آشتی با خاندان سلطنتی آل سعود و بازگشتش از سودان به خانه شود اما بن‌لادن این پیشنهاد را رد کرده بود.

خاشقجی روابطش با سران سعودی را حفظ کرده و در سال ۲۰۱۵ میلادی با حمایت شاهزاده ولید بن طلال، یک شبکه خبری ماهواره‌ای تحت عنوان العرب از بحرین راه‌اندازی کرد. این شبکه تنها ۱۱ ساعت فعالیت داشت و پس از آن تعطیل شد. شاهزاده بن طلال نیز پس از آن توسط شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ میلادی بازداشت شد.

خاشقجی در مقاله‌ای مورخ هفت اوت نوشت: در حال حاضر شهروندان عربستان دیگر دلیل منطقی پشت این موج بی‌وقفه بازداشت‌ها را درک نمی‌کنند. این بازداشت‌های تعمدی بسیاری را به سکوت وادار کرده و بسیاری دیگر را نیز مجبور به ترک کشور کرده است.

وی در نصیحتی به پادشاه عربستان سعودی نوشت: راه بهتری نیز برای پادشاهی عربستان برای اجتناب از انتقادات غرب وجود دارد: تنها کافی است که فعالان حقوق بشر را آزاد و بازداشت‌های غیرضروری را که وجهه عربستان را لکه دار کرده، متوقف کنید.