نشست شورای محیط زیست «همسود» برگزار می‌شود

در این جلسه 6 موضوع از جمله مسائل مربوط به همکاری در حوزه محیط زیست میان کشورهای مستقل مشترک المنافع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طی این اجلاس در خصوص بهترین شیوه‌های کشورهای همسود در زمینه سیاست حفاظت از تنوع زیستی، هوا و زیرزمین، توسعه روش جبران خسارات به محیط زیست، سازمان دهی همکاری با نهادهای همسود که مشغول بررسی مسائل فردی در حوزه اقلیم و حفظ محیط زیست هستند و همچنین سایر مسائل ذیربط بحث و تبادل تجربه صورت می‌گیرد.

شورای مذکور با امضا توافقنامه‌ای در تاریخ 8 فوریه سال 1992 میلادی با هدف هماهنگی تعامل کشورهای همسود، حل مسائل مربوط به امنیت محیط زیست، انگیزه بخشیدن به همکاری‌های زیست محیطی میان کشورهای همسود ایجاد شد.

در تاریخ 31 می سال 2013 میلادی در «مینسک» بلاروس توافقنامه جدید همکاری در حوزه حفاظت از محیط زیست همسود تصویب شد که از سوی ارمنستان، بلاروس،قزاقستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان و اوکراین به امضا رسید.

شورای بین دولتی محیط زیست برای تهیه و استفاده از روش‌های جلوگیری از نفوذ ارگانیسم‌های تغییر یافته در سطح ژنتیکی در مولفه‌های تنوع زیستی و همچنین به حداقل رساندن آسیب به گونه‌های بیگانه تهاجمی حیوانات و گیاهان وحشی، فعالیت‌های هماهنگ شده علمی و فنی در حوزه محیط زیست و افزایش آگاهی درباره محیطی زیست تاسیس شده است.

شورای مذکور همچنین به تبادل تجربه و افزایش اطلاعات متخصصان محیط زیست، توسعه و بهبود سیستم آزمایش‌های زیست محیطی و همچنین توسعه و بکارگیری منابع انرژی کمک می‌کند.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.