توسل واشنگتن به نیروهای ارتش برای بستن کنسولگری «بصره»

سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا برای آنچه که «مقابله با داعش» خوانده می‌شود، روز سه شنبه (دیروز) در این باره گفت: «اگر جان آمریکایی‌ها در معرض خطر باشد، در آن صورت وزارت دفاع اقدامات احتیاطی برای جابجایی پرسنل (کنسولگری آمریکا در بصره) انجام خواهد داد».

سرهنگ «شان رایان» افزود: « (داگلاس) سیلیمان سفیر (آمریکا در عراق)، رهبری قدرتمند است و او اعلام کرده که خطرات (باز بودن کنسولگری بصره) به مزایای آن نمی‌چربد و آنها خواهان ادامه دادن به این وضع نیستند چرا که آنها دیپلمات هستند و جنگجوی نظامی نیستند».

سخنگوی ائتلاف آمریکایی اظهارنظری درباره اینکه چه تعداد نظامی ارتش این کشور برای خارج کردن پرسنل کنسولگری بصره مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهارنظری نکرد.

 وزارت خارجه آمریکا، جمعه شب هفته گذشته با اشاره به مخاطرات پیش روی اعضای هیات دیپلماتیک آمریکا در بصره، از تصمیم این وزارتخانه برای بستن کنسولگری آمریکا در این شهر جنوبی عراق خبر داد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته بود که این اقدام با هدف جابجایی کامل کارکنان کنسولگری از بصره صورت می پذیرد و دلیل آن «تهدیدهای فزاینده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق، امروز (۲۹ سپتامبر)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت خارجه از تصمیم وزیر خارجه آمریکا مبنی بر خارج کردن کارمندان کنسولگری این کشور در بصره و دادن هشدار به شهروندان آمریکایی برای سفر به عراق، ابراز تاسف می‌کند.

در بیانیه «احمد محجوب» تاکید شد: عراق به حمایت از هیأت‌های دیپلماتیک خارجی مقیم در خاکش و حفظ امنیتشان پایبند است. دولت عراق آماده مقابله با هر تهدیدی علیه هیأت های دیپلماتیک یا هر مسافر خارجی است و امنیت آنها را بخشی از امنیت کشور و یک وظیفه قانونی و اخلاقی می‌داند.

وی افزود: «وزارت خارجه عراق از هیأت‌های دیپلماتیک می‌خواهد به اخباری که با هدف تخریب وجهه امنیت و ثبات این کشور و تخریب روابط عراق با کشورهای جهان منتشر می‌شود، توجهی نکنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم اتهامات و توجیهات مطرح شده توسط آمریکایی‌ها برای بستن کنسولگری خود در بصره را مردود، مذموم و محکوم خواند.

«بهرام قاسمی» اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می‌کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره که در پی روزها و هفته ها تبلیغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیروهای عراقی انجام شد را فراری به جلو و اقدامی فرافکنانه و مشکوک می‌داند.