درخواست عاجزانه همسر جاسوس مشهور صهیونیستی از "اسد"

همسر ایلی کوهین، جاسوس صهیونیست، در پیامی شفاهی به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، گفت: «از شما می‌خواهم لطفی در حق ما انجام دهید و پیکر همسرم را به ما تحویل دهید امیدوارم صلح و آرامش در خانه و کشورت برقرار شود و او را آزاد کنی. (جسدش را تحویل دهی)

او در این پیام از خواست جسد همسرش را که در سال ۱۹۶۵ در سوریه اعدام و در این کشور دفن شده است، به وی تحویل دهد.

بر اساس گزارش پایگاه «واللا»، نادیه کوهین در کنفرانس بین‌المللی رژیم صهیونیستی درباره مداوای معارضان زخمی‌ سوری خطاب به اسد گفت: «امیدوارم صلح و آرامش در خانه و کشورت برقرار شود، می‌خواهم لطف و مرحمتی کنی و ایلی را آزاد و پیکر او را (به اسرائیل) بازگردانی.»

کوهین در ادامه سخنانش خطاب به بشار اسد گفت: زمانی که مادر ایلی کوهین درگذشت، تاسف خورد که نتوانست قبر پسرش را ببیند، مساعدتی با ما کن و جسد ایلی را تحویل ما بده، و من فرزندانم احساس آرامش خواهیم کرد.

ایلی کوهین در سال ۱۹۶۵ پس از اینکه مشخص شد او جاسوس صهیونیست و با نام جعلی کامل امین ثابت است، اعدام شد و دولت سوریه جسد او را به خانواده اش تحویل نداد.

پایگاه خبری «i۲۴ اسرائیل» اعلام کرد ایلی کوهین (جاسوس اسرائیل) روابط خوب و محکمی با سلسله مراتب مقامات سیاسی و نظامی سوریه برقرار کرد تا اینکه مشاور اول وزیر دفاع سوریه شد. اطلاعاتی که کوهین درباره سوریه در اختیار اسرائیل قرار داده بود یکی از عوامل مهم پیروزی اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بود.

بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی و عبری زبان «اسرائیل الیوم»، ایلی کوهین متولد شهر اسکندریه مصر یکی از بزرگترین جاسوس‌های اسرائیل بود. کوهین در سال ۱۹۵۷ به اسرائیل مهاجرت کرد و به یگان اجرایی موساد پیوست و به عنوان یک جاسوس آموزش دید. به نوشته این روزنامه، ایلی کوهین به آرژانتین اعزام شد و هویت جدیدی تحت عنوان «کمال امین» ثابت پیدا کرد.

کوهین اطلاعات مهمی درباره تحرکات ارتش سوریه، نیروی هوایی و انتخاب فرماندهان و تسلیحات نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد. او در تاریخ ۱۸ مه سال ۱۹۶۵ در میدان مرکزی شهر دمشق به دار آویخته شد. پس از اعدام ایلی کوهین در سوریه، دولت اسرائیل از او تقدیر و درجه سرهنگی به او اعطا کرد. جسد این جاسوس مشهور صهیونیت تا به امروز به اسرائیل بازگردانده نشده است.