قزاقستان از تأسیس کمیته مبارزه با تروریسم سازمان امنیت استقبال کرد

«تولئوبیک موکاشف» دبیر کمیته روابط بین المللی، دفاع و امنیت سنای پارلمان قزاقستان در نشست مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا که به میزبانی قرقیزستان در پایتخت این کشور آغاز به کار کرده، شرکت و سخنرانی کرد.

دستور کار این همایش شامل مسائل مربوط به مبارزه با تهدیدات و چالش‌های جدید در مناطق مرزی از طریق اعتماد و همکاری‌های منطقه‌ای می‌باشد.

در چارچوب این اجلاس کنفرانس پارلمانی تحت عنوان ترویج گفت‌وگو در حوزه امنیت در آسیای مرکزی و خارج از آن برگزار شد.

دبیر کمیته روابط بین المللی، دفاع و امنیت قزاقستان در این اجلاس گفت: یکی از وظایف اصلی سیاست خارجی این کشور را تعمیق همکاری با ساختارهای بین المللی و منطقه‌ای که سازمان امنیت و همکاری اروپا مهم‌ترین آن به شمار می‌رود، تشکیل می‌دهد.

نماینده قزاقستان در این اجلاس گفت: تهدیدات افراط‌گرایی و تروریسم ضرورت تحکیم عمیق‌تر و تلاش‌های کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا جهت تهیه استراتژی موثر برای مبارزه با این تهدیدات را تقاضا می‌کند.

وی افزود: اهداف اصلی تلاش‌های مشترک باید در این زمینه‌ها صورت گیرند که جلوگیری از گسترش ایدئولوژی‌های افراطی و رایزنی با تمام نیروهای آماده برای مبارزه با افراط‌گرایی از آن جمله می‌باشد.

در این راستا موکاشف به اهمیت ابتکار «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در زمینه ایجاد یک شبکه جهانی ضد تروریستی تحت حمایت سازمان ملل متحد اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ 28 سپتامبر در «نیویورک» در چارچوب هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مراسم امضای قانونی در زمینه دستیابی به جهانی عاری از تروریسم صورت گرفت.

موکاشف در ادامه افزود: قزاقستان از ایجاد بموقع کمیته ویژه در زمینه مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم سازمان امنیت و همکاری اروپا که امکان مشارکت فعالت اعضای پارلمان در حل و فصل این مشکل را فراهم می‌کند استقبال خواهد کرد.

دبیر کمیته روابط بین المللی، دفاع و امنیت سنای قزاقستان در پایان صحبت‌های خود خواستار تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با حملات سایبری و جلوگیری از درگیری در فضای اطلاعاتی شد.

هدف از این سند که مبتکر آن نظربایف می‌باشد ایجاد ائتلاف گسترده بین المللی کشورهای شریک در مبارزه با تروریسم و دستیابی به جهان عاری از تروریسم می‌باشد.

قانون مذکور توسط وزرای امور خارجه و نمایندگان ارشد بیش از 70 کشور مختلف جهان به امضا رسیده است.