افزایش نفوذ روزافزون چین در سازمان ملل

در شورای امنیت سازمان ملل جایی که چین یکی از پنج عضو دائمی است و حق وتو نیز دارد، اظهاراتش که در آنها معمولا بر اصول منشور سازمان ملل مانند حاکمیت ملی کشورها و اصول عدم مداخله در امور داخلی آنها تاکید می کند، متین و مقبول به نظر می رسد.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، در تعبیر چینی‌ها دموکراسی یک موضوع اختیاری است، همانگونه که حقوق بشر اختیاری است. این درحالی است که در ماموریت های حفظ صلح یا زمانی که در شاخه اجرایی سازمان ملل در نیویورک کارهایی وجود دارد، حضور پکن کاملا احساس می شود. بیش از 2 هزار و 500 نیروی نظامی چینی با لباس فرم کلاه آبی‌های سازمان ملل در ماموریت های حفظ صلح در لیبی، مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان جنوبی فعالیت می کنند.

به گفته یک دیپلمات، چین کمک‌های مالی داوطلبانه خود را به سازمان ملل به طور چشمگیری افزایش داده و این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پرداخت های کشورش به این نهاد جهانی کاسته است.

این دیپلمات افزود: گزارش های مالی و فعالیت های چین در ماموریت های مختلف باعث افزایش نفوذ پکن و سوق دادن نامزدهای آن به سمت موقعیت های بالا شده است. به اعتقاد وی اینکه چین به ایفای نقش های مختلف در سازمان ملل می پردازد، موجب شده است این کشور به منبع اطلاعات و نفوذ در این نهاد بین المللی تبدیل شود.

یک دیپلمات دیگر که خواست نامش فاش نشود، گفت: روز به روز بر قدرت چین در سازمان ملل افزوده می شود.