رسیدگی عمران خان به اوضاع امنیتی بلوچستان

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان برای نخستین بار در سفری رسمی راهی کویته مرکز ایالت بلوچستان شد این در حالی است که «قمر جاوید باجواه» فرمانده ارتش نیز به این شهر سفر کرده است.

«صادق سنجرانی» رئیس مجلس ملی، «قاسم سوری» معاون رئیس مجلس و «شهریارآفریدی» وزیر کشور عمران‌خان را در سفر به بلوچستان همراهی می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از اجرای تدابیر شدید امنیتی برای ورود نخست وزیر و فرمانده ارتش به کویته است.

خان قرار است در این سفر مهم با «جام کمال» سروزیر و «امان الله یاسین زئی» فرماندار بلوچستان همچنین نمایندگان حزب تحریک انصاف در این ایالت دیدار کند.

عمران‌خان ریاست اجلاس ویژه مجلس ایالتی بلوچستان را به عهده خواهد داشت و مشکلات این ایالت را بررسی خواهد کرد.

بررسی اوضاع امنیتی و بهبود آن، امور اداره ایالت بلوچستان و امور سیاسی محور سفر عمران‌خان به کویته بیان شده است.

روابط عمومی ارتش پاکستان اعلام کرد: ژنرال قمر جاوید باجواه فرمانده ارتش نیز لحظاتی قبل وارد کویته مرکز ایالت بلوچستان شد.

ژنرال باجواه قرار است گزارش مفصلی از اوضاع امنیتی بلوچستان به عمران‌خان ارائه و برای بازدید از مقرهای نظامی خان را همراهی کند.

ایالت بلوچستان بزرگ‌ترین ایالت کشور پاکستان است و حدود ۴۴ درصد از خاک پاکستان را دربرمی‌گیرد. این ایالت با وجود گستردگی، کم‌جمعیت‌ترین ایالت پاکستان است و تنها درحدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد.

این ایالت از سوی غرب با ایران، از سوی شمال با افغانستان و مناطق ایلی پاکستان، از سوی شرق با پنجاب و سند و از سوی جنوب با دریای عرب هم‌مرز است. مرکز این ایالت شهر کویته است.

ایالت بلوچستان با چالش‌های مختلفی از جمله ناامنی و حمله گروه‌های تروریستی روبرو بوده که باعث شده نمایندگان به صلاحیت‌های اجرایی سروزیر و دولت ایالتی اعتراض کنند.

ایالت بلوچستان از یک سو به علت قرار گرفتن در کریدور اقتصادی چین و حضور پکن در بندر گوادر و از طرف دیگر به دلیل نزدیک بودن به بندر چابهار و ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است.