درخواست صدر برای افزایش اختیارات نخست وزیر عراق

مقتدی صدر، رئیس جریان صدر در عراق از عادل عبدالمهدی که مامور به تشکیل کابینه شده است، خواست اداره وزارتخانه‌های کشور و دفاع و تمامی سمت‌های امنیتی حساس کشور را خود به دست بگیرد.

مقتدی صدر در توئیتی اعلام کرد، هیچ حزب یا گروهی حق ندارد فردی را برای این سمت ها نامزد کند، این سمت ها باید در اختیار یک فن سالار مستقل باشد و باقی سمت ها باید بر اساس ضوابط قانونی تقسیم شود.

پس از فلج شدن روند سیاسی که بعد از انتخابات پارلمانی عراق 9 ماه طول کشید، عادل عبدالمهدی 30 روز برای تشکیل دولت آینده فرصت دارد.

به گفته ناظران، با توجه به تلاش ائتلاف‌های مختلف پارلمانی برای معرفی خود به عنوان بزرگترین فراکسیون و در پی آن حق داشتن سهمیه بیشتر، نخست‌وزیر ماموریت دشواری فراروی خود دارد.

عادل عبدالمهدی برای به دست آوردن زمان، از همه گروه های سیاسی خواست هر حزبی 4 نامزد برای هر پست وزارتی معرفی کند. برخی منابع سیاسی عراقی تاکید کردن مامور تشکیل دولت، برای انجام وظیفه خود به جای سازوکارهای پیشین که مبتنی بر تعداد کرسی‌های پارلمانی احزاب بود، از سازوکار تعیین شخصیت های شایسته و با تجربه استفاده می‌کند.

به گفته این منابع، دولت عبدالمهدی 10 اولویت را مشخص خواهد کرد که مهمترین آنها امنیت، فعالسازی اقتصادی و تقویت تمرکز زدایی است. بر اساس اطلاعات، احتمالا موضوع تمرکز زدایی بسیاری از اختلافات با کُردها را رفع می‌کند. همین موضوع نشان‌دهنده علت استقبال گروه‌های کُرد از معرفی نخست‌وزیر از طرف خود بود. این کار همچنین به استان‌هایی که طی روزهای گذشته عرصه تظاهرات اعتراض آمیز بود، اختیارات بیشتری می دهد تا بتوانند مشکلات خود را حل کنند.