پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا در مرزهای روسیه

یک هواپیمای بدون خلبان جاسوسی آمریکا نزدیک مرزهای روسیه رصد شد. به گفته مقامات نظامی روسیه، این هواپیمای راهبردی جاسوسی آمریکا از نوع گلوبال هاوک آر کیو-4 ( RQ-4 Global Hawk) روز شنبه نزدیک منطقه کالینینگراد، لنینگراد و پسکوف مشاهده شد.

طبق اطلاعاتی که از سامانه‌های نظارت هوایی بین‌المللی به دست آمده است، هواپیمای جاسوسی آمریکا از حریم هوایی لتونی و استونی به مناطق مرزی روسیه نزدیک شد و عملیات شناسایی نزدیک منطقه کالینینگراد انجام داد. این هواپیما بیش از سه ساعت نزدیک مرزهای غربی مناطق لنینگراد و پسکوف به گشت‌زنی پرداخت و پیش از بازگشتن به پایگاه خود در ایتالیا یک بار دیگر نزدیک منطقه کالینینگراد پرواز کرد.

آمریکا و متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سالهای اخیر و به ویژه پس از انضمام مجدد شبه جزیره کریمه به خاک روسیه، به دفعات هواپیماهای جاسوسی و شناسایی خود را نزدیک مرزهای روسیه به پرواز درآورده‌اند تا درباره نیروهای مسلح روسیه و مواضع آنها اطلاعات جمع‌آوری کند. یکی از مسائل مهمی که زمینه‌ساز اختلاف میان ناتو و روسیه بوده حضور فزاینده نظامی این سازمان در کشورهای شرق اروپا هم‌مرز با روسیه بوده است. ناتو آمادگی آمادگی خود را برای استقرار نیروهای بیشتر در کشورهای شرق اروپا و حوزه دریای بالتیک اعلام کرده است، اقدامی که روسیه آن را خطری برای امنیت خود می‌داند.