ائتلاف حاکم در انتخابات سراسری لتونی شکست خورد

آخرین نتیجه شمارش آرا  شامل افزون بر ۸۰ درصد در انتخابات سراسری لتونی حاکی از این است که  حزب حاکم اکثریت آرا را از دست داد و حزب سوسیال‌دموکرات «هارمونی» در این کشور بیشترین تعداد آرا را کسب کرده است با این حال این حزب هم نتوانست اکثریت لازم را برای تشکیل دولت ائتلافی کسب کند.

بنابر گزارش شبکه خبری «یورونیوز»، حزب هارمونی با اقلیت روس‌زبان لتونی ارتباط نزدیکی دارد حدود یک پنجم آرا را در انتخابات دیروز شنبه به دست آورده است.همچنین دو حزبی که به تازگی تشکیل شده‌اند یعنی حزب پوپولیستKPV LV و حزب مخالف فساد محافظه‌کار هم به ترتیب در رده‌های دوم و سوم کسب بیشترین آرا قرار گرفتند.

«ویاسلسلاو دومبروسکیس» نامزد حزب هارمونی می‌گوید: «تجربه و تاریخ به ما نشان می‌دهد که همواره اول بودن تضمینی برای تشکیل دولت نیست.»

«ادگار تاواروس» از اتحاد حاکم سبزها و کشاورزان هم که نتوانست اکثریت را کسب کند، گفت: «ما قطعا با شرکای خود صحبت خواهیم کرد. البته با این نتیجه در مقایسه با وقتی که ما رهبری را در اختیار داشتیم، دشوارتر خواهد بود که به ابتکار عملی دست یابیم.»

کشور لتونی دو میلیون جمعیت دارد و یک چهارم آنها اقوام روس هستند. این کشور خط مقدم تنش میان اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

نتیجه نهایی اواخر وقت امروز اعلام خواهد شد. انتظار می‌رود مذاکرات سختی برای تشکیل دولت آتی پیش رو باشد.