وزارت خارجه روسیه سفیر هلند را احضار کرد

وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) سفیر هلند در مسکو را به منظور اعتراض در خصوص پرونده اخیر متهم شدن اتباع روس به جاسوسی در اروپا و دیگر کشور‌های جهان احضار کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، منابع روس پیشتر گزارش کرده بودند که وزارت خارجه روسیه قصد احضار سفیر هلند را دارد تا یادداشت اعتراض مسکو در خصوص آنچه که «کمپین اطلاعات دروغین در لاهه» خوانده شده را به وی تسلیم کند.

بر اساس این گزارش، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد، اخراج ۴ نفر از اتباع روس تحت عنوان افسران سازمان اطلاعات نظامی (جی. آر. یو) روسیه از هلند در ماه آوریل گذشته، «سوءتفاهم» بوده است.

لاوروف در گفتگو با خبرنگاران گفت: «هیچ مسئله محرمانه‌ای درباره سفر کارشناسان روس به هلند وجود ندارد و آن‌ها در یک سفر عادی بوده‌اند. این افراد زمانی که در هتل محل اقامت خود پذیرش شدند یا زمانی که به فرودگاه رفتند و یا حتی زمانی که به سفارت ما در هلند مراجعه می‌کردند، هیچ چیزی برای مخفی کردن نداشتند».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «این افراد بدون هیچ توضیحی دستگیر شده‌اند... و از آن‌ها خواسته شده تا این کشور (هلند) را ترک کنند. این به نظر یک سوءتفاهم می‌رسد»، چرا که هلند در ادامه حتی یادداشت اعتراض دیپلماتیک نیز در خصوص این رویداد ارائه نکرده است.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین تأکید کرد که این ادعا‌ها ممکن است در شرایط فعلی و در آستانه نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به عنوان ابزاری برای منحرف کردن اذهان عمومی مطرح شده باشد.

لاوروف در ادامه گفت که به این اتباع روس در زمان دستگیری هیچ توضیحی ارائه نشده و حتی به آن‌ها اجازه تماس با سفارت روسیه را نیز نداده‌اند و حالا پس از گذشته ۶ ماه از اخراج آنها، رسانه‌های هلند مدعی فعالیت‌های جاسوسی سایبری ادعایی روسیه شده‌اند.

وی افزود: «ما بلافاصله پس از آنکه در این خصوص مطلع شدیم، سفیر هلند را به وزارت خارجه فراخواندیم و از وی درخواست کردیم تا جزئیات و حقایتی در رابطه با آنچه در رسانه‌ها منتشر شده ارائه شود، اما طرف روس در این دیدار هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نشنیده است».

بنا بر این گزارش، هلند روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که چهار افسر اطلاعات نظامی روسیه را در ماه آوریل به اتهام توطئه برای انجام یک حمله سایبری به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در لاهه اخراج کرده است.

این چهار نفر در تاریخ ۱۰ آوریل با گذرنامه دیپلماتیک وارد هلند شده و در تاریخ ۱۳ آوریل با خودرویی پر از تجهیزات الکترونیک در هتل «ماریوت» در مجاورت مقر سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی دستگیر شدند.

ظاهرا مقامات هلند، گذرنامه‌های این افراد را به همراه یک سری جزئیات دیگر از جمله رسید سفر با تاکسی از خیابانی که یکی از مراکز سازمان اطلاعات نظامی روسیه در آن واقع شده به مقصد فرودگاه مسکو، در اختیار رسانه‌های هلندی قرار داده‌اند.

وزارت خارجه روسیه در همان روز با رد ادعا‌های مطرح شده علیه مسکو، این اقدام هلند را «کمپین جنون به جاسوسی» خواند و تأکید کرد که این گونه اقدامات قطعا روابط دوجانبه را خدشه‌دار خواهد کرد.

این وزارتخانه امروز نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، این ۴ تبعه روس که به جاسوسی در هلند متهم شده‌اند، در زمان دستگیری، یک سری تجهیزات فنی با خود همراه داشته و قصد داشتند با استفاده از این تجهیزات، یک سری آزمایشات فنی روی سیستم‌های فناوری اطلاعات سفارت مسکو انجام دهند، از همین رو اتهامات هلند علیه اتباع روسیه کاملا بی‌اساس است.

اتهامات هلند علیه اتباع روسیه و متهم کردن آن‌ها به جاسوسی و توطئه برای انجام حملات سایبری علیه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درست همزمان بود با یک سری اتهامات مشابه از جانب لندن علیه مسکو. صبح همان روز پنجشنبه، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس، جی. آر. یو را به راه‌اندازی کارزاری برای انجام حملات سایبری در دیگر کشور‌ها از جمله علیه موسسات دولتی، تجاری، رسانه‌ای و ورزشی انگلیس متهم کرده بود.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «مارک روت» نخست وزیر هلند نیز بعدازظهر همان روز، در بیانیه مشترکی گفتند فعالیت‌های سایبری روسیه غیرقابل قبول است و افزودند که تلافی خواهند کرد. در این بیانیه مشترک، ترزا می‌هشدار داد که انگلیس و متحدانش در مقابل خصومت روسیه خواهند ایستاد. روت نیز در این بیانیه تاکید کرد این مداخله روسیه بسیار نگران‌کننده است.

ساعاتی پس از این اتفاقات، وزارت دادگستری آمریکا نیز اتهاماتی را علیه ۷ نفر از مقامات سازمان اطلاعات نظامی روسیه (جی. آر. یو) منتشر کرده و آن‌ها را به هک سازمان مبارزه با دوپینگ و دیگر سازمان‌های بین‌المللی متهم کرد.