سفر فرستاده ویژه "محمد بن سلمان" به آنکارا

ربایش و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط کارکنان کنسولگری آل سعود در استانبول، خشم اردوغان و دیگر مقامات ترکیه را برانگیخته و همین مسئله، ولیعهد جوان سعودی را بر آن داشته تا در راستای مسکوت نگاه داشتن پرونده قتل خاشقجی و جلوگیری از گسترش تبعات این افتضاح، هر گونه اقدامی را صورت دهد.

بنابراین گزارش؛ مقامات سعودی از یک سو نگران مناسبات دوجانبه خود و آنکارا و از سوی دیگر، نگران تمرکز افکار عمومی جهان بر روی پرونده قتل خاشقجی هستند. در همین راستا محمد بن سلمان به عنوان صادر کننده دستور قتل خاشقجی پیگیر مذاکره با مقامات ترکیه ای شده است.

این پیشنهاد، توسط شاهزادگان سعودی نزدیک به بن سلمان و مقامات امنیتی دربار به ولیعهد این کشور داده شده و مورد موافقت وی قرار گرفته است.

در این باره یک منبع نزدیک به طیف ناراضی سعودی به خبرنگار مهر گفت: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، محمد بن سلمان به زودی فرستاده ویژه ای را به آنکارا خواهد فرستاد تا در این خصوص با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مقامات امنیتی این کشور رایزنی کند. با این حال مقامات سعودی در خصوص پذیرش درخواست این ملاقات از سوی رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور تردید دارند.

از سوی دیگر، تحرکات دیپلمات ها و دیگر عوامل وابسته به رژیم سعودی در ترکیه هم اکنون به شدت تحت کنترل پلیس امنیت این کشور قرار دارد و قرار است تا پایان هفته، درخواست مقامات سعودی برای دیدار فوق العاده با اردوغان، به دفتر ریاست جمهوری ترکیه ارسال شود.

این منبع آگاه افزود: رژیم سعودی در صدد است پیشنهاداتی را به ترکیه ارائه کرده و شخص رجب طیب اردوغان را از پیگیری موضوع منصرف و یا حداقل وی را به سکوت در قبال پرونده قتل خاشقجی مجاب کند، اتفاقی که بعید است از سوی رییس جمهور ترکیه مورد پذیرش واقع شود.