روسیه انگلیس را تهدید کرد

اولگ سیرومولوتف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تأکید کرد، مسکو آمادگی کامل دارد تا در صورت وقوع هرگونه حمله سایبری احتمالی از جانب بریتانیا، اقدام متقابل و تلافی‌جویانه صورت دهد.

بنا بر این گزارش، این دیپلمات روس در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» گفت، «من چیزی درباره این موضوع [احتمال حمله سایبری انگلیس] نمی‌دانم اما اگر آنها سعی کنند چنین اقدامی صورت دهند ما انتقال سختی خواهیم گرفت».

 انگلیس روز یکشنبه خبر داد نیروهای نظامی این کشور رزمایشی سایبری را برای آمادگی در قبال حملات نظامی خارجی برگزار کردند.  این رزمایش نیروهای دفاعی انگلیس، برای وضعیتی تمرین شد که، بنابر اعلام مقام‌های انگلیسی، رئیس جمهور روسیه حمله‌ای نظامی علیه غرب ترتیب دهد.

مقام‌های دولت انگلیس گفتند که قصد دارند قابلیت تهاجمی سایبری خود را افزایش دهند و همچنین قصد دارند ابزاری برای مقابله با مسکو داشته باشند تا در صورت تلاش روسیه برای اشغال جزایر دریای بالتیک یا حمله به لیبی و ذخایر نفت این کشور از آن استفاده کنند. 

پنجشنبه گذشته نیز هلند و انگلیس مدعی شدند یک شبکه اطلاعاتی روس که قصد حمله به مقر «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» در لاهه را داشت، کشف کرده‌اند. انگلیس همچنین مدعی شده بود، افسران روسیه با راه‌اندازی کمپینی آنلاین قصد داشتند به سازمان‌های سیاسی، مشاغل، رسانه‌ها و بخش‌های ورزشی انگلیس حمله کنند.

از ماه‌ها پیش تنش‌ها میان انگلیس و روسیه بعد از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» یک جاسوس سابق روس‌تبار در خاک انگلیس افزایش یافت و لندن فورا انگشت اتهام را به سوی مسکو نشانه رفت اما روسیه همواره این اتهامات را رد کرده است.

لندن مدعی شد روسیه در تلاش برای ترور شیمیایی اسکریپال بوده که به انگلیس پناهنده شده بود. مسکو از لندن خواست کمیته‌ای مشترک برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل شود، اما انگلیس این درخواست را نپذیرفت.