موضع آمریکا درباره سرنوشت خاشقچی

نوئرت طی صحبت در نشست خبری روزانه، با ابراز نگرانی شدید از ناپدید شدن خاشقچی، گفت: «مقامات ارشد وزارت خارجه (آمریکا) از طریق کانال‌های دیپلماتیک با همتایان سعودی درباره این مسئله صحبت کردند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با بیان اینکه ایالات متحده اطلاعاتی از سرنوشت این فعال رسانه‌ای سعودی ندارد، اما تاکید کرد که واشنگتن هیچ قضاوتی درباره آنچه که بر سر وی آمده، نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از قصد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور برای تماس با سران عربستان سعودی و شفاف‌سازی در ساعات آینده خبر داد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه هفته قبل (یازدهم مهر – سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. (+) سه روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، خواستار تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول شد. (+) «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری (+) مقامات غربی و کشورهایی که ریاض اغلب آنها را متحد نزدیک خود می‌داند، این حادثه را جدی گرفته و ضمن ابراز نگرانی، از عربستان سعودی خواستند که هرچه سریع‌تر به ابهامات در این‌باره پاسخ شفافی بدهد.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز ضمن انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در قتل خاشقچی، جزئیات حیرت‌آوری از این ماجرا نقل کرد.