انتقاد به حمایت آمریکا از ولیعهد سعودی

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در سرمقاله‌ای نوشت که دو سال پیش، حتی قابل تصور هم نبود که حکام عربستان سعودی، یک متحد نزدیک آمریکا، مظنون به ربودن یا کشتن یک منتقد مقیم واشنگتن باشند که به‌صورت منظم برای واشنگتن‌پست مطلب می‌نوشت یا حتی جرات کنند که چنین عملیاتی را در خاک ترکیه، متحد دیگر آمریکا و عضو ناتو پیاده کنند. این رژیم اکنون توسط مقامات ترکیه متهم به قتل جمال خاشقچی شده است، یکی از روزنامه‌نگاران مشهور سعودی!

این سرمقاله می‌افزاید: این اقدام می تواند به برآمدن محمد بن سلمان، ولی عهد 33 ساله عربستان سعودی نسبت داده شود، که ثابت کرده همان اندازه که جاه‌طلب است، بی‌احتیاط هم هست. البته این امر نفوذ رئیس‌جمهور ترامپ را هم نشان می‌دهد که ولی‌عهد سعودی را تشویق کرده تا باور کند که حتی قانون‌شکنانه‌ترین ماجراجویی‌هایش نیز از حمایت ایالات متحده برخوردار است.

سرمقاله واشنگتن‌پست ضمن انتقاد از ترامپ به‌خاطر آنکه سفر اول خارجی خود را به ریاض اختصاص داده و همچنین از طرح موضوعات حقوق بشری با رژیم سعودی خودداری کرده است، به طرح برخی اظهارات ترامپ در خصوص پادشاهی سعودی و ابراز اطمینان او نسبت به آن پرداخته و نوشته است: آیا این سوابق باعث شده ولی‌عهد سعودی تشویق به باور آن شود که می‌تواند اقداماتی تند در راستای ساکت کردن یک منتقد سرشناس به عمل آورد بدون آنکه روابطش با واشنگتن آسیبی ببیند؟ اگر چنین باشد، واکنشی که دولت آمریکا تاکنون نشان داده نیز نمی‌تواند برداشت بن‌سلمان را تغییر دهد.