لاوروف: روند توافق ادلب رو به جلو است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت که طرف‌ها در حال عمل به توافق روسیه و ترکیه در خصوص ادلب هستند و روند این توافق رو به جلو است.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: «توافقات مربوط به ایجاد منطقه غیرنظامی در منطقه کاهش تنش ادلب [از سوی طرف‌ها]مورد عمل قرار گرفته است.»

وی افزود: «اطلاعات ما تائید می‌کنند که این روند رو به جلو است.»

لاوروف یادآوری شد که منطقه غیرنظامی ادلب باید تا پانزدهم اکتبر ایجاد شود، اما خاطرنشان کرد که تاخیر یک یا دو روزه در این روند مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، «کیفیت این روند مهم‌تر [از مساله زمان]است. ما قویا از تلاش‌های شرکای ترکیه‌ای خود [در خصوص اجرای این توافق]حمایت می‌کنیم.»

هفدهم سپتامبر گذشته، روسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه توافق کردند که در راستای خط تقابل نیرو‌های سوریه و تروریست‌ها، یک منطقه غیرنظامی ایجاد کنند. گروه‌های تروریستی بر اساس توافق مزبور باید سلاح‌های سنگین خود را از این منطقه خارج کنند و کنترل منطقه مزبور نیز در اختیار روس‌ها و نیرو‌های ترکیه خواهد بود.

ادلب، همچنان بازرگ‌ترین پایگاه تروریست‌های تکفیری در سوریه است و بخش عمده این استان تحت تسلط گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده قرار دارد.