طی ۹ ماه گذشته ۸ هزار شهروند افغانستان کشته و زخمی شده‌اند

دفتر هماهنگی‌های سازمان ملل متحد در افغانستان موسوم به «یوناما» در گزارش جدید خود با ارائه اسنادی اعلام کرد که طی ۹ ماه گذشته بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان افغانستان در نتیجه جنگ در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

در این گزارش گفته شده از این میان نزدیک به ۳هزار نفر از قربانیان کشته شده و بیش از ۵ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

انفجار‌های انتحاری و استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای یا دست ساز در اماکن عمومی مهمترین عامل تلفات در افغانستان اعلام شده است.

همچنین ولایت ننگرهار به عنوان ناامن‌ترین ولایت افغانستان معرفی شده که بیشتر عملیات‌های تروریستی در آن صورت گرفته است. براساس این گزارش میزان عملیات تروریستی در ننگرهار در سال ۲۰۱۸ تقریبا دو برابر مدت مشابه در سال میلادی ۲۰۱۷ بوده است.

در عین حال در گزارش مذکور گفته شده عملیات نظامی راه حل بحران در افغانستان نیست و لازم است زمینه ایجاد گفتگو‌های داخلی و صلح ایجاد شود.

پیش از این گروه طالبان اعلام کرده بود که خروج نظامیان خارجی و آمریکای از افغانستان تنها راه حل بازگشت به میز مذاکره و از سرگیری گفتگو‌های صلح است.

جنگ آمریکا در افغانستان در حالی وارد هجدهمین سال خود شده که اوضاع امنیتی و بی ثباتی سیاسی در افغانستان در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد.

به گفته کارشناسان جنگ آمریکا در افغانستان نه تنها به تضعیف تروریست منجر نشده که در حال حاضر شاهد شکل‌گیری و گسترش تحرکات گروه‌های تروریستی جدید از جمله داعش در این کشور هستیم.