آمریکا بمب‌افکن‌های «شبح» را در «پرل هاربر» مستقر کرد

نیروی هوائی آمریکا امروز چهارشنبه برای اولین بار جنگنده‌های «بی ۲» موسوم به «شبح» خود را در پایگاه «پرل هاربر» واقع در هاوائی مستقر کرد.

«استفان ویلیامز» (Stephen Williams) مدیر عملیات‌های هوائی و فضای سایبری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: استقرار این جنگنده‌ها بر انعطاف پذیری راهبردی واشنگتن برای اعمال قدرت در هر نقطه‌ای از جهان به تأکید دارد.

وی در این خصوص ادامه داد: این بمب افکن‌ها به عملیات‌های هوائی معمول خود همراه با قابلیت‌های یکپارچه با شرکای منطقه‌ای کلیدی به منظور کمک به تضمین امنیت و آزادی در منطقه ایندو- پاسیفیک ادامه می‌دهند. واشنگتن بر آن است تا آشکارا تعهد خود را نسبت به شرکاء و متحدینش از طریق استقرار جهانی و انسجام در نیرو‌های نظامی خود ادامه می‌دهد.

لازم به ذکر است، B-۲ یک بمب افکن رادارگریز با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و در زمره برترین تسلیحات و ادوات نظامی به شمار می‌آید.

پرل هاربر کجاست؟

پرل هاربر (به انگلیسی: Pearl Harbor) بندری در مجمع‌الجزایر هاوایی است. پایگاه نیروی دریایی آمریکا در این محل یکی از بهترین و بزرگترین پایگاه‌های نیروی دریایی در جهان است. در بندرگاه آن کشتی‌های بسیاری می‌توانند لنگر بیندازند و گنجایش تعمیرگاه‌های آن نیز برای کشتی‌ها زیاد است. در این پایگاه محل خصوصی هم به زیردریایی‌ها اختصاص داده شده‌است.

سفر معروف زیردریایی ناتیلوس از پایگاه پرل هاربر آغاز شد. ناتیلوس در این سفر از زیر یخ‌های قطب شمال عبور کرد.

معروفیت این بندر به خاطر حمله ارتش ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در این بندر در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ برابر با ۱۶ آذر ۱۳۲۰ شمسی است. در پی این حمله آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد. در حمله هوایی ژاپنی‌ها ناوگان اقیانوس آرام آمریکا از جمله هفت رزمناو نابود شدند.