حساسیت روابط آمریکا و چین از زبان بولتون

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای ضمن تکرار ادعاهای واشنگتن علیه پکن اعلام کرد چین مهمترین موضوع قرن بیست و یکم برای آمریکا است و علت آن توانایی این کشور برای ایجاد قدرت اقتصادی و نظامی و در عین حال نقض قوانین بین‌المللی است.

او در این باره مدعی شد: من فکر می‌کنم ما چین را به عنوان موضوع اصلی قرن می‌بینیم. چین با نقض قوانین بین المللی، که انتظار می‌رود مطابق با آن عمل کنند، قدرت اقتصادی قابل توجهی را بدست آورده است و از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی مرتکب تخلفات بسیاری شده است. قدرت اقتصادی به چین امکان ایجاد و تقویت قدرت نظامی را نیز داده است.

بولتون در ادامه ادعاهایش گفت: رفتارهای تحریک‌آمیز غیرضروری چین برای مدت طولانی است ادامه دارد و برخورد کشتی‌های جنگی چین و آمریکا در آبهای دریای چین جنوبی نمونه‌ای از رفتارهای خطرناک این کشور است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در این مصاحبه اعلام کرد انتظار می‌رود دومین نشست میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی طی ماههای آتی برگزار شود. او در مصاحبه با هیو هیومت، روزنامه نگار آمریکایی اعلام کرد: فکر می‌کنم شاهد نشستی میان رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون ظرف ماه‌های آینده باشیم.

بولتون در ادامه اظهاراتش مدعی شد: اگر خلع سلاح (شبه‌جزیره کره) به طور کامل و غیر قابل بازگشت اجرا شود، این کشور (کره شمالی) آینده متفاوتی را می‌تواند داشته باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد اوضاع در شبه جزیره کره  و از زمان نشست کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی در سال جاری بهبود یافته است؛ نشستی که منجر به شکل‌گیری توافق مشترکی میان دو کشور برای دستیابی به یک پپمان صلح شد. بولتون افزود: در ماه ژوئن سران کره شمالی و آمریکا به توافقی رسیدند که بر اساس آن موضوع خلع سلاح هسته‌ای در ازای کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی و توقف انجام مانورهای نظامی مشترک میان آمریکا و کره جنوبی صورت گیرد.

بولتون با اشاره به سفر قریب الوقوع خود به روسیه و کشورهای حوضه قفقاز، هدف از آن را ادامه گفتگوهای میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست هلسینکی عنوان کرد. او گفت مقامات آمریکایی تلاشی را از سوی روسیه برای دخالت در امور داخلی آمریکا، مشابه آنچه که واشنگتن در سال 2016 شاهد آن بود، نمی‌بیند. بولتون در ادامه ادعاهای واشنگتن علیه مسکو را تکرار کرد و گفت: تاکنون هیچ نوعی از مداخله روسیه مشابه آنچه در سال 2016 صورت گرفت، را شاهد نبودیم.

پیشتر بولتون از سفر خود به ارمنستان، آذربایجان، روسیه و گرجستان در 20 اکتبر خبر داده بود.