ولیعهد عربستان دست به دامن امارات شد

وبگاه خبری-تحلیلی «الخلیج اونلاین» با بیان مطلب فوق، نوشت «منابع دیپلمات غربی تأیید کرده‌اند که گفت‌وگوهایی در سطح سران رده اول عربستان و امارات با مسئولان غربی بخصوص آمریکا در جریان است تا آنان (غربی‌ها) بن سلمان را به صدور دستور علیه خاشقچی و قتل و کشتار وحشیانه او متهم نکنند. این در حالی است که ولی‌عهد سعودی همچنان از دادن هر امتیازی به ترکیه برای دور کردن این اتهامات از خود، امتناع کرده است».

چه کسانی قربانی بن سلمان می‌شوند؟

این منابع که خواسته‌اند هویتشان فاش نشود، گفته‌اند که عربستان و امارات بر این توافق کرده‌اند که «فردی، فدا شود». احتمالا این فرد یا افراد «در رأسشان سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی باشد و اتهام‌شان این باشد که این عملیات را بدون اطلاع سران سعودی انجام داده‌اند».

این منابع توضیح دادند که «سران امارات هم به رسانه‌های تحت امر خود مثل اسکای نیوز عربی و شخصیت‌های معروف در شبکه‌های اجتماعی دستور داده‌اند که به مسئله بپردازند و اتهامات را متوجه ترکیه و قطر کنند و حتی این را مطرح کنند که ربودنش خاشقچی کار این کشور است تا اتهامات از بن سلمان دور شود».

در همین راستا، «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات در توییتر خود با عربستان اعلام همبستگی کرد و نوشت «با عربستان سعودی هستیم همیشه چون این کشور همیشه در کنار شرافت، عزت، ثبات و امید بوده است».

دستور بن سلمان به برادرش برای بازگشت از آمریکا به ریاض

طبق گفته این منابع «ولی‌عهد سعودی، گزینه‌های زیادی در اختیار ندارد تا این بحران بی‌سابقه در تاریخ عربستان را مدیریت کند. همین امر سبب شده تا از برادرش بخواهد که بسرعت به عربستان برگردد تا در این خصوص و کمک گرفتن از روابط او در آمریکا، برای حل بحران کمک بگیرد.

خالد بن سلمان پسر شاه سعودی و برادر ولی‌عهد عربستان، سفیر کشورش در آمریکاست.

به گفته این منابع، با گسترش دایره درخواست‌ها برای بازخواست بن سلمان در صورت اثبات دخالت او در پرونده خاشقچی، خالد بن سلمان آمریکا را به دستور برادرش ولی‌عهد، ترک کرد نه به درخواست مقامات آمریکایی.

هنوز روشن نیست بن سلمان دقیقا چه کسانی را احتمالا قربانی خواهد کرد و منابع غربی به اسامی این افراد اشاره نکردند اما «قطعی است که محمد العتیبی کنسول عربستان و سعود القحطانی مشاور دیوان سلطنتی در رأس این لیست قربانی هستند زیرا سرویس‌های اطلاعات غربی یقین دارند که این دو اطلاع داشته و حتی بر روند بازداشت و قتل خاشقچی نظارت داشته‌اند».

الخلیج اونلاین نوشت: اطلاعات ما با شبکه سی.ان.ان نیز تطابق دارد. ولی‌عهد سعودی با کاخ سفید تماس گرفته و گفته که ریاض در [حادثه] ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی، نقشی نداشته است. یک منبع پنجشنبه (۱۹ مهر) به سی.ان.ان گفته که «بن سلمان با جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تماس گرفته تا اتهامات به خودش درباره مسئله خاشقچی را رد کند. کوشنر حلقه تماس اصلی بن سلمان با کاخ سفید است».